Borås får en ny chans att arrangera SM-veckan

Borås får en ny chans som värdstad för SM-veckan och tilldelas värdskapet för SM-veckan vinter 2025.

Borås skulle ha arrangerat SM-veckan vinter 2021, men genomförandet ställdes in på grund av coronapandemin och dåvarande restriktioner.

Riksidrottsförbundet (RF) och Sveriges Television (SVT), som formellt fattar beslut om SM-veckans värdstäder erbjöd Borås att på nytt ansöka om värdskapet för SM-veckan vinter 2025. Nu är alla formella beslut tagna och parterna är överens.

– Med tanke på att vi tvingades ställa in vinterveckan i Borås under pandemin är vi väldigt glada att Borås återigen tar sig an värdskapet för SM-veckan. Vi vet sedan tidigare att Borås har mycket goda förutsättningar samt erfarenheten att arrangera SM-veckan med allt vad det innebär, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Riksidrottsförbundet.

– Det blev ingen SM-vecka i Borås ifjol men skid-SM avgjordes där och det blev ett mycket lyckat arrangemang. Vi ser därför fram emot att Borås tar sig an hela SM-veckan 2025 och fortsätter att utveckla detta koncept som för SVT:s tv-tittare är en populär publikfavorit, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

I Borås ser man fram emot att på nytt arrangera SM-veckan.

– Jag är glad och stolt över att Borås får förnyat förtroende att arrangera SM-veckan vinter och välkomnar alla inblandade till vår vinterstad 2025. Borås med omnejd har numer etablerat sig som ett självklart område för vintersport i södra Sverige, och med ett erfaret värdskap och starkt föreningsliv finns alla förutsättningar för framgångsrika tävlingar, säger Ulf Olsson, Kommunstyrelsens ordförande i Borås Stad

Borås har tidigare arrangerat SM-veckan sommar 2014 och 2017, men aldrig en vintervecka. Borås är den hittills sydligaste staden som arrangerar SM-veckans vintervecka.

För mer information kontakta:

Per Bergljung

Evenemangsansvarig SM-veckan, Riksidrottsförbundet

Ulf Nilsson
Projektledare SVT Sport

Maria Wallengren
Chef Fritids- och folkhälsoförvaltningen, Borås Stad

Det här är SM-veckan

SM-veckan är ett av Sveriges största, årligen återkommande idrottsevenemang. SM-veckan samlar svenska seniormästerskap och genomförs varje år på olika orter i Sverige, vinter respektive sommar. SM-veckan är öppen för Riksidrottsförbundets medlemmar, 71 specialidrottsförbund, vilka representerar upp emot 210 idrotter. SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet i samarbete med berörda specialidrottsförbund och värdstaden. Sveriges Television är sändande bolag.