Borås Segelflygklubb tilldelas miljöpris 2021

2020 instiftade Svenska Flygsportförbundet ett miljöpris med syftet att uppmuntra till ett långsiktigt förbättringsarbete. 2021 års pristagare är nu utsedda och det är två segelflygklubbar nämligen Borås Segelflygklubb och Linköpings Segelflygklubb.

Fram till sista november kan man nominera en flygsportförening till årets miljöpris. Styrelsen för Svenska Flygsportförbundet har 2021 valt att dela ut två miljöpris.

Borås Segelflygklubb tilldelas 10 000 kr

Borås Segelflygklubb har som målsättning att vara oberoende av fossila energikällor senast år 2030. Därför har klubben upprättat ett handlingsprogram. 2020 levererades Skandinaviens första två-sitsare med elektrisk hemflygningsmotor en ASG 32 EL läs mer i Nordic Gliding.

Tillsammans med Flygsportförbundet och Borås Flygplatsföreningen (i vilken klubben ingår) har vi gjort en naturinventering av Borås flygplats med biytor. Denna inventering har utmynnat i en skötsel-/åtgärdsplan för att öka biodiversiteten. Föreningen har tillsammans med de två andra flygsportföreningarna på fältet bildat en arbetsgrupp som jobbar på att genomföra skötselplanen.

Linköpings Segelflygklubb tilldelas 2 000 kr

Linköpings Segelflygklubb har ställt om flottan av markfordon till att vara fossilfri. Traktor för gräsklippning och fältunderhåll körs på HVO100, och fältbil för att dra flygplan till och från startplats har ersatts av elbil av typ golfbil med flak.

Vi har drygt 340 medlemsföreningar som har 18 000 personer i sina medlemsregister.

Tre svenska mästare i segelflyg är idag korade efter en veckas tävlande över Feringe10.7.2021 14:25:04 CEST | Pressmeddelande

Idag var sista möjliga tävlingsdag vid SM i segelflyg i Feringe utanför Ljungby. Tyvärr regnade dagen bort, men tävlingen har fått fem utslagsgivande tävlingsdagar av åtta möjliga. – Jag är nöjd med tävlingarna. Det är inte helt lätt för en liten förening som Feringe Segelflygklubb att få till det. Vi har lyckats tävla de dagar vädret tillåtit det och fått korat tre svenska mästare, berättar Gunnar Axelsson, tävlingsledare.