Borgström 16:e i U23 och Andersson som satte färg på VM-loppet

Nederländska superstjärnan Annemiek van Vleuten överraskade alla innan spurten drogs upp och vann ett heroiskt VM-guld med en bruten armbåge. Det såg länge bra ut för de bägge svenska U23-cyklisterna Caroline Andersson och Julia Borgström i det så tuffa VM-linjeloppet. Julia slutade 16:e i U23-klassen.
Julia Borgström

Caroline Andersson satte färg på loppet i en lång utbrytning i australiensiska Wollongong på lördagsmorgonen svensk tid och Julia Borgström satt länge med bra i huvudklungan.

Det var kring den branta backen på innervarvet som det hände saker. Just efter den hade passerats första gången med tio mil kvar av de 164,3 kilometerna som avverkades som Caroline Andersson iscensatte en utbrytning och fick med sig två cyklister varav Elynor Bäckstedt var en.

Hälften svenskt i den trion med andra ord även om Elynor Bäckstedt, liksom yngre syster Zoe som tidigare under dagen bärgade sitt andra VM-guld i Wollongong, tävlar för Storbritannien.

Det såg piggt och bra ut i nästan tre mil för Caroline Andersson som verkligen visade upp sig för sitt nya proffsstall, som ännu inte är offentliggjort. Riktig kul att se Caroline, som har haft så mycket problem efter kraschen på ungdoms-VM, i den utbrytningen. Klungan släppte iväg trion en och en halv minut som mest.

Andersson fick som så många andra problem sista tredjedelen i backen med 76 kilometer kvar och fångades in av den de drygt 50 cyklister stora huvudklungan efter ytterligare en knapp mil.

Julia Borgström låg mestadels bra placerad i klungan fram tills slutet av den tuffa backen, fjärde gången hon skulle slita sig med över krönet. Hon slutade i alla fall 16:e i U23-klassen.

I det läget fanns Julia Borgström –som hon brukar vara så ofta –bra placerad i huvudklungan. I det läget av loppet såg det bra ut för Sverige i U23-klassen. Men det var som sagt tufft i den där branta backen och med knappa fyra mil kvar då den passerades för fjärde gången var Julia tvungen att släppa.

"Julia är med som hon ska och vrider ur trasan ordentligt. Caroline sätter färg på loppet. Hon prickar en utbrytning, vilket vi hade som plan från början att vi skulle vara med i – att den sedan inte höll längre är en annan sak för det var väldigt intensivt och loppet satte sig inte riktigt heller som det kanske gör i vanliga fall i sådana där lägen med tre i ganska tidig utbrytning", säger assisterande förbundskaptenen Alexander Wetterhall.

Hon slutade 62:a i totalen med 12.07 upp till van Vleuten. Men det föll bort en del U23:or på slutet. Så i U23-klassen räckte det ändå till 16:e plats. Caroline Andersson punkterade och bröt sedan VM-loppet som hon hade satt så mycket färg på.

Hanna Nilsson hade inte dagen och bröt tidigt medan Nathalie Eklund blev rejält trött i samband med att ha missat en drickalangning, men stretade på och kom i mål 2.44 efter Julia Borgström.

Vad säger du om den svenska insatsen?

"Jo, men bra tycker jag. Jag vet inte om hade kunnat förvänta oss mera. Tyvärr tappade vi ju Hanna tidigt då ett ben inte svarade, men sånt är livet", säger Wetterhall.

Det såg länge ut att kunna bli nordisk medalj då Cecilie Uttrup Ludwig, som till vardags är lagkompis med handledsskadade Emilia Fahlin i FDJ-stallet, fanns med i en stark kvintett som gick loss i den branta backen på innervarvet både näst sista och sista varvet. Detta efter ursinniga ryck av tyskan Liane Lippert.

Men så anslöt ytterligare sju cyklister. I spurten bakom Annemiek van Vleuten gick de övriga medaljerna till belgiskan Lotte Kopecky och italienskan Silvia Persico, U23-guldet till Nya Zeelands Niamh Fisher-Black. Hon var till sist den enda U23:an som fanns med ända in.

"Holländarna fick slita ordentligt i dag. Och att van Vleuten kunde sätta in en attack där i precis rätt ögonblick och så en extremt stark Kopecky genom att lura henne lite var ju magiskt för Holland. Annars var det väl Italien som höll i taktpinnen hela dagen", säger Wetterhall.

VM linjelopp damelit
1 Annemiek van Vleuten, Nederländerna 4.26.25
2 Lotte Kopecky, Belgien +1
3 Silvia Persico, Italien +1