Börja med att snabbutreda nollmomsen, kulturminister Parisa Liljestrand
I en debattartikel i Svenska Dagbladet uppmanar Tidningsutgivarna den nytillträdda kulturministern Parisa Liljestrand att omgående komplettera den mediestödsutredning som Mats Svegfors gjorde på den förra regeringens uppdrag, med en ny som fokuserar på momsfrågan.
”Den nya regeringen bör lyssna på mediebranschen”, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert. ”TU har företrätt svensk dagspress sedan 1898 och företräder både små och stora tidningar, lokala och nationella titlar, och det är vår bestämda uppfattning att ett kvalificerat momsundantag – i kombination med mediestöd – är den bästa lösningen för långsiktiga och förutsebara förutsättningar för journalistik i hela landet.”
TU pekar på att så kallad nollmoms gällde för svensk dagspress fram till den 31 december 1995, att Irland inför det från 2023 – samt att flera länder, som exempelvis Danmark och Norge, redan har motsvarande system. TU slår fast att nollmoms är rättvis och transformativ när allt fler nyhetsmediers affärsmodeller fokuserar på ökande läsarintäkter.
I debattartikeln belyses det faktum att mediestödsutredningens hela kapitel 13 handlar om varför nollmoms inte bör implementeras. Det besvarar TU:
- Det var inte mediestödsutredaren Mats Svegfors som skrev inlagan om nollmoms; tvärtom var Svegfors uttryckligen förbjuden att tycka till om skattefrågor.
- Kapitel 13 är i själva verket ett beställningsverk från Finansdepartementet, som av den dåvarande S/MP-regeringen fick i uppdrag att ”utreda” nollmomsen – varefter den förväntade slutsatsen infogades i den egentliga mediestödsutredningen.
- Finansdepartementet avfärdade som väntat möjligheten, varför nollmoms heller inte finns med i det nu liggande förslaget.
Med Parisa Liljestrand på plats som ny kulturminister kräver Tidningsutgivarna att:
- En oberoende utredare omedelbart tillsätts som, tillsammans med Kultur- och Finansdepartementen, snabbutreder en nollmoms för allmänna nyhetsmedier.
- Denne söker inspiration från närliggande mediemarknader som Danmark och Norge där regeringar med olika politiska beteckningar infört och bekräftat nollmomsen.
- Fördelningen av direktstöd förbehålls mindre redaktioner med lokal och regional spridning av sin nyhetsförmedling. Det nuvarande anslaget för press- och mediestödet är cirka en miljard. Nollmomsen skulle preliminärt kosta staten cirka en halv miljard kronor per år i utebliven momsintäkt. Därmed kan direktstöden enligt ovan omfatta cirka en halv miljard.
”Den tidigare regeringen hävdade länge att Sverige var förhindrat av EU-lagstiftning att göra detta”, säger Johan Taubert. ”Men EU har tydligt ställt sig bakom rätten för alla medlemsländer att införa nollmoms. Det är alltså fritt fram för Sverige att göra som i Norge, Danmark och snart Irland. Parisa Liljestrand kan nu inte missa den här möjligheten.”
Nyckelord
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0) 76 545 24 05johan.taubert@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.seInformation om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Vinnarna i Årets Dagstidning 2024 har korats20.3.2024 22:05:33 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en välbesökt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
Läsarintäkterna bibehölls tack vare fortsatt digital tillväxt27.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Förra året stannade morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar på samma nivå som uppnåddes 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressen hårt drabbad under ett svårt annonsår23.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 13 procent under 2023, jämfört med helåret 2022. Under kvartal 4 föll annonsintäkterna med 11 procent, relativt kvartal 4 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Starka kandidater till att vinna i Årets Dagstidning9.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn nominerat i kategorierna Läsaraffär, Innovation, Bildjournalistik och inte minst Helhetspriset. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
De kan vinna Årets Dagstidning 20248.2.2024 10:01:22 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag offentliggör vi vilka juryn nominerat för de första kategorierna – Bevakning, Ljudjournalistik, Annonsaffär, Medieledare och Redaktion. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum