Schibsted

Början till slutet för mobiltelefonernas era? Schibsted Future Report 2019 är här

Dela

Tänk om vi redan sett början på slutet av mobiltelefonernas era. Eller om vi alla kommer att evakueras till mars. Kanske är den första människan född som får ett evigt liv.

Schibsted Future Report 2019 är här
Schibsted Future Report 2019 är här

I dag kommer Schibsted Future Report 2019 – Schibsteds årliga framtidsspaning inom ny teknologi, samhälle och affärstrender. För femte året delar koncernens medarbetare och utvalda vänner med sig av sin kunskap och sina tankar och idéer om fenomen som vi tror kommer att påverka framtiden.

Schibsted är en drivande kraft i den digitala utvecklingen och Future Report fokuserar på hur teknikutvecklingen påverkar vår framtid och vilka möjligheter den ger. I år har vi också flera inslag som knyter an till hur vi som individer och samhälle inte har alla verktyg på plats för att hantera konsekvenserna som denna nya verklighet medför. 

Rapporten finns här: https://futurereport.schibsted.com/, och görs även som en bok - för att få ett exemplar mejla ann.axelsson@schibsted.com

Här är några exempel ur innehållet:

Röstassistenterna tar över

2017 nådde försäljningen av smarta telefoner sin topp och många menar att vi börjar se slutet på mobiltelefon-eran. Samtidigt uppger 46 procent av USA:s befolkning att de använder sig av någon form av röstassistent. Det verkar vara dags att vi förbereder oss för en verklighet där vi på allvar lyfter blicken från våra skärmar och med hjälp av rösten får tillgång till helt nya tjänster som kan underlätta vardagen.  Och, där vi kanske kan vara mer närvarande. 

Robotar på redaktionen

Aftonbladet kan nu erbjuda sina läsare mer innehåll – med hjälp av robotjournalistik.  Med senaste tekniken och öppna datakällor kan de producera hundratals artiklar varje dag om trafiken, vädret och - inte minst lokal sport. Redaktionschef Michael Poromaa, ser hur detta kan frigöra tid för redaktionen.

SvD har kartlagt vad läsarna är beredda att betala för 

Svenska Dagbladet har stora framgångar med att locka digitala prenumeranter. Bakom ligger en metodisk kartläggning av vilket innehåll som läsarna är beredda att betala för. Anna Careborg, tillträdande tf publisher, berättar om vilka fyra områden för innehåll de har identifierat som så relevant att de lockar betalande kunder. 

Var kommer allt hat ifrån?

När Karin Pettersson, Director of public policy i Schibsted, ställde sig den frågan mynnade det ut i boken ”Internet är trasigt”, som hon skrivit tillsammans med journalisten Martin Gelin. I Future Report tecknar Karin bilden av en utmanande verklighet med ekonomisk ojämlikhet, klimathot och auktoritärt ledarskap i flera länder. Och där ny teknologi utnyttjas för att sprida propaganda och falska nyheter och i grunden utmanar demokratin och journalistiken. Den goda sidan av myntet, menar hon, är att motkrafter har börjat agera.  Och nu är det dags att vi alla står upp för de värden vi tror på. 

Amazon

Amazon är e-handelsföretaget som har byggt sitt eget ekosystem. De tillverkar egna produkter, levererar varor med egna flygplan och tillverkar avancerade robotsystem som hanterar lagerverksamheten, bland annat. Med ett extremt långsiktigt perspektiv har de skaffat sig kraften att utmana alla affärsområden de ger sig in i.

En ny rymdålder är här!

Plötsligt har rymden blivit het igen – efter årtionden i dvala, när ingen var så sugen på att åka tillbaka till månen eller för den delen till Mars. Men nu har de privata entreprenörer, som Elon Musk och Jeff Besos, gjort entré och menar att de ska rädda världen med sina rymdprojekt. Och det som verkar avlägset är kanske närmare än vi tror – även här har ny teknologi med AI i spetsen tagit stora kliv framåt för nya lösningar.

Silicon Valley tror på evigt liv

Vissa hävdar att den första människan som kommer att bli tusen år redan är född. Andra nöjer sig med 150. Men en sak är säker – forskningen för att förlänga våra liv är intensiv och lockar tech-aktörer i Silicon Valley. Intressanta frågor ställs på sin spets – kommer tekniken att vara tillgänglig för alla och vill vi verkligen ha evigt liv?

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ann Axelsson, redaktör, Schibsted. E-post: ann.axelsson@schibsted.com Tel: 070-635 65 13

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Schibsted Future Report 2019 är här
Schibsted Future Report 2019 är här
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Let´s deal utmanar restaurangernas traditionella bokningstjänster10.12.2018 12:10Pressmeddelande

Let´s deal, ledande aktör på den svenska marknaden för lokala erbjudanden, investerar nu i ett nytt område för att bli ledande även inom restaurangbokning. Målet är att kunna erbjuda Sveriges bästa deals på restaurangbesök. Satsningen sker genom ett samarbete med Caspeco, som står bakom besöksnäringens främsta affärssystem, med 500 restauranger. Let’s deal blir därmed också en av de starkaste bokningsplatserna för både restauranger och deras gäster.

Kristin Skogen Lund tar över som ny koncernchef i Schibsted3.12.2018 09:56Pressmeddelande

I dag tar Kristin Skogen Lund formellt över styret av den globala mediekoncernen Schibsted, med digitala varumärken inom media, marknadsplatser och tillväxtbolag. – Schibsted är djupt förankrat i människors dagliga liv i Norden och får en allt viktigare roll i vårt samhälle. Att skapa ett ledande digitalt ”powerhouse”, i en av världens mest framåtlutade teknikregioner, kommer att vara en utmaning, men det är något jag är övertygad om att vi kan lyckas med, säger hon i en kommentar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum