Borttagna restriktioner och prisvärda semestrar bäddar för Thailandsvinter

Den 30 september häver Thailand det undantagstillstånd som landet befunnit sig i sedan pandemins början. Från och med juli i år är det inte heller ett krav för resenärer att fylla i det tidigare obligatoriska inreseformuläret Thailand Pass och munskydd är inte längre obligatoriskt utomhus. Från 1 oktober tyder allt även på att uppvisande av Covidbevis vid inresa slopas. Livet börjar återgå till det normala igen och för thailandssugna svenskar väntar en relativt plånboksvänlig semester på plats i vinter.

Thailand, Phuket. Foto Eric Josjö, Ving

Vings Thailandssäsong drar i gång den 2 december då det första flyget från Arlanda lyfter mot Phuket. I samband med de lättnader som görs från och med oktober tror Ving att intresset för Thailandsresor i vinter kommer att öka.

Efter pandemiårens utmaningar känns det fantastiskt att vi står inför en vinter där Thailand är tillbaka på resekartan. Det är otroligt glädjande besked, både för våra resenärer och thailändarna, att lättnader nu görs på alla plan med de tidigare omständliga och minst sagt komplicerade inresereglerna och restriktionerna på plats, vilket underlättar för resandet. Och för våra resenärer är det mesta också sig likt på plats, återhämtningen har skett snabbt och många av de omtyckta ställena, från solstolsuthyraren på stranden till de lokala restaurangerna, står nu redo att välkomna både nya och återkommande turister igen, säger Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Och drömmen om en semester i Thailand lever i allra högsta grad kvar. I en nyligen gjord undersökning i Vings Resepanel* hamnar Thailand på topp tre över de resmål man helst reser till i vinter efter Kanarieöarna och Maldiverna och 27 procent ser Thailand som sitt drömresmål. Framför allt är det de fina stränderna och det härliga klimatet som lockar följt av maten och människorna samt att det är prisvärt. Och för resenärer som reser till i Thailand i vinter väntar just en relativt plånboksvänlig semester på plats.

Även om priserna i ett historiskt perspektiv har gått upp även i Thailand och bathen har stärkts mot kronan så är det ur svenska mått mätt mycket som fortfarande är väldigt billigt. I synnerhet om man jämför med vad det kostar på hemmaplan eller om man semestrar i Europa. En Singha, massage på stranden eller Phad Thai kostar en bråkdel av vad det skulle göra i Sverige. Man får fortfarande mycket semester för pengarna på plats, speciellt om man undviker de internationella restaurangkedjorna och turiststråken och i stället satsar på det lokala, fortsätter Claes Pellvik, kommunikationschef Ving.

Prisindex på Phuket i SEK*

Liten lokal öl (Singha/Chang: ca 20 kr

Phad Thai: ca 30 kr

Massage 1h: ca 80 kr

Longtail-båt: från ca 400 kr

Tre rätters thai-middag: ca 160 kr

Frukttallrik: ca 20 kr

Bananpannkaka med nutella: ca 15 kr

Solstol + parasoll på stranden: ca 50 kr

Flaska vatten (liten/stor): ca 2 kr/3 kr

Manikyr/pedikyr på stranden: ca 50 kr

*Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Undersökningen genomfördes i augusti 2022 med 10 033 svenska respondenter. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att frivilligt göra det via en webbenkät.

*Aktuella priser från Vings representanter på Phuket augusti 2022, med reservation för att variationer kan förekomma och valutakurser kan förändras.

Thailand, Phuket. Foto Eric Josjö, Ving
Longtail-båt, Phi Phi Island, foto Christer Engström, Ving
Phuket, foto Agneta Renebo, Ving
Vings vuxenhotell Sunprime Kamala Beach, foto Agneta Renebo
Vings familjehotell Sunwing Bangtao Beach, foto Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Vings maskotar Lollo & Bernie får eget digitalt universum7.2.2023 10:24:31 CET | Pressmeddelande

Med över 51 miljoner visningar på Youtube är Vings omåttligt populära maskotar Lollo & Bernie ett stående inslag i många barnfamiljers hem. För att inte tala om alla hundratusentals barn och barnfamiljer som årligen träffar Lollo & Bernie på Vings familjehotell runtom i världen eller genom olika evenemang i Sverige. För att bredda målgruppen ytterligare görs nu en storsatsning på en fristående Lollo & Bernie-sajt online, vilket man blir först ut med i resebranschen i Norden.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.