Boschendal Stellenbosch Cabernet Sauvignon gör efterlängtat återbesök i tillfälliga sortimentet

Efter förra årets succé gör nu Boschendal Stellenbosch Cabernet Sauvignon 2018 ett efterlängtat återbesök i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet är ett smakrikt exemplar från hjärtat av Stellenbosch och lanseras lagom till höstens viltsäsong. Den 21 september kl 10.00 släpps 6000 flaskor.

I samband med årgångsbytet passar Boschendal på att även byta namn på vinet som tidigare hette 1865 Cabernet Sauvignon. Med namnet Stellenbosch Cabernet Sauvgnon vill de lägga större fokus på ursprung och området Stellenbosch. Druvorna kommer från vingårdar i området Helderberg, som är känt för att vara extra gynnsamt för just cabernet sauvignon.

Boschendal Stellenbosch Cabernet Sauvignon 2018 är generöst fruktig, fyllig och smakrik med välintegrerade tanniner och toner av kryddiga ekfat, mörka bär, torkade örter och sötlakrits. Det är med andra ord perfekt till lamm, nötkött, lättare vilt och smakrik fågel, gärna med inslag av örter och gräddsås.

Vinet är gjort på cabernet sauvignondruvor från utvalda vingårdar med svalt kustklimat och övervägande granitjord. Druvorna skördades för hand och fick sedan jäsa i ståltank under cirka tre veckor vid en temperatur på 26–28 grader. Efter malolaktisk jäsning lagrades vinet på 300 liter stora ekfat i 16 månader.

Egendomen Boschendal grundades år 1865. Sedan år 2002 ägs företaget av Douglas Green Bellingham. Egendomen omfattar idag 254 hektar vingårdar.

Art.nr: 95259 // Pris 189 kr // Volym: 750 ml // Alk.halt: 14 % vol.

Tillfällig lansering av Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 201915.10.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Strålande nyheter för vinentusiaster som får bekanta sig med ytterligare ett släpp från Weingut Wohlmut. Den 19.e oktober släpps den lagringsdugliga Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet kommer från en av Österrikes - och i synnerhet Südsteiermarks - mest anrika producenter, har artikelnummer 90448 och kostar 199 kr. 600 flaskor släpps.

Plantations single cask lanseras i två omgångar – första fem faten släpps 28 oktober7.10.2021 07:58:34 CEST | Pressmeddelande

Plantation fortsätter att utforska rommens gränser. Nu är det äntligen dags för deras årliga Single Cask-släpp. De första fem lanseras den 28 oktober och följs upp av ett släpp med ytterligare fem singelfat den 25 november. Det är tio minst sagt unika romupplevelser. Vad sägs om rom lagrad på ölfat från Duvel eller bourbonfat från Kentuckydestilleriet Bardstown? Samtliga buteljeringar har naturligtvis fått slutlagring i Cognac, Frankrike i sann Plantationanda.

Spring Wine & Spirits tar över Quinta do Vallado6.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Portugal är på stark frammarsch i vinvärlden just nu. När intresset efter både portvin och torra, portugisiska bordsviner ökar kan Spring Wine & Spirits glädjas över att få välkomna en av de mest välrenommerade producenterna från Douro till sin portfölj: Quinta do Vallado. Samarbetet inleds med en exklusiv lansering när Vallado 10 Years Old Tawny Port släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment den 12 oktober.

Barolo Lazzarito 2016 och Barolo Paiagallo 2016 - yin och yang från Casa E. di Mirafiore6.10.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

På torsdag den 7 oktober lanseras två exceptionella viner från Casa E. di Mirafiore, som är ett av Barolos äldsta vinerier. Barolo Lazzarito och Barolo Paiagallo brukar beskrivas som Barolos egna yin och yang där de två cru-lägena har utmärkande karaktär av elegans respektive kraft. Vinerna är från den strålande årgången 2016 och släpps i Systembolagets exklusiva webblansering. 120 flaskor lanseras av respektive vin.

NYHET! PRISVINNANDE DARK HORSE ZINFANDEL LANSERAS ÄNTLIGEN PÅ BOX15.9.2021 08:33:40 CEST | Pressmeddelande

Dark Horse, med vinmakerskan Beth Liston i spetsen, har sedan starten 2010 haft visionen att leverera viner som överträffar förväntningar kring kvalitet, design och pris. Sverige blir nu först ut i Europa med att lansera deras alldeles första vin på box – en kraftfull Zinfandel med generösa toner av mörk frukt, läder och kryddor med en lång och balanserad eftersmak. Vinet finns tillgängligt i beställningssortimentet. Alk.halt: 14,5% vol. | Art.nr: 464508 | Volym: 3000 ml | Pris 279 kr