Bostadsbyggandet i Göteborg vänder ner

Enligt Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos faller antalet påbörjade bostäder i Göteborgsregionen. Bostadsinvesteringarna minskar med tio procent under 2019 jämfört med 2018.

- Den investeringstillväxt som tog fart under 2015 håller på att kylas av. Har regeringen någon plan för att motverka ett konjunkturfall – eller slarvar man bort chansen att rusta Göteborg för 600 000 invånare år 2025? säger Anna Lönn Lundbäck, regionchef, Sveriges Byggindustrier.

En positiv motvikt till det minskade bostadsbyggandet är att offentliga infrastrukturinvesteringar, såsom Hisingsbron, ökar under perioden 2018-2019.

- Satsningar på infrastruktur stärker konkurrenskraften och är en motor för bostadsbyggandet i hela Västsverige. Det byggs fortfarande mycket i kranskommuner som Mölndal, Kungälv och Partille. En fungerande arbetspendling gör fler platser attraktiva att bygga på, säger Anna Lönn Lundbäck.

Sveriges Byggindustrier har under lång tid varnat för att kreditrestriktioner som det skärpta amorteringskravet påskyndar ett konjunkturfall i Göteborg.

- Bostadsbristen slår extra hårt mot hushåll med svag ekonomi i starka arbetsmarknadsregioner. Det kan till exempel vara en ensamstående förälder i behov av ett större boende, säger Anna Lönn Lundbäck.

Sveriges Byggindustrier konjunkturrapport kommer två gånger per år. På riksnivå är den procentuella nedgången i nyproduktion nära 30 procent sedan konjunkturtoppen 2017. Nyproduktionen av lägenheter i flerbostads- och småhus är nu tillbaka under 2015 års nivåer.

Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor16.4.2018 10:01Pressmeddelande

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.