Bostadsbyggandet i Göteborg vänder ner

Enligt Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos faller antalet påbörjade bostäder i Göteborgsregionen. Bostadsinvesteringarna minskar med tio procent under 2019 jämfört med 2018.

- Den investeringstillväxt som tog fart under 2015 håller på att kylas av. Har regeringen någon plan för att motverka ett konjunkturfall – eller slarvar man bort chansen att rusta Göteborg för 600 000 invånare år 2025? säger Anna Lönn Lundbäck, regionchef, Sveriges Byggindustrier.

En positiv motvikt till det minskade bostadsbyggandet är att offentliga infrastrukturinvesteringar, såsom Hisingsbron, ökar under perioden 2018-2019.

- Satsningar på infrastruktur stärker konkurrenskraften och är en motor för bostadsbyggandet i hela Västsverige. Det byggs fortfarande mycket i kranskommuner som Mölndal, Kungälv och Partille. En fungerande arbetspendling gör fler platser attraktiva att bygga på, säger Anna Lönn Lundbäck.

Sveriges Byggindustrier har under lång tid varnat för att kreditrestriktioner som det skärpta amorteringskravet påskyndar ett konjunkturfall i Göteborg.

- Bostadsbristen slår extra hårt mot hushåll med svag ekonomi i starka arbetsmarknadsregioner. Det kan till exempel vara en ensamstående förälder i behov av ett större boende, säger Anna Lönn Lundbäck.

Sveriges Byggindustrier konjunkturrapport kommer två gånger per år. På riksnivå är den procentuella nedgången i nyproduktion nära 30 procent sedan konjunkturtoppen 2017. Nyproduktionen av lägenheter i flerbostads- och småhus är nu tillbaka under 2015 års nivåer.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.