Bostadsbyggandet i Småland vänder ner

Enligt Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos faller antalet påbörjade bostäder i Småland. Bostadsinvesteringarna i Jönköpings län minskar med elva procent 2019 jämfört med 2018. Motsvarande siffra för Kronoberg och Kalmar är tio procent.

- Den investeringstillväxt som tog fart i regionen under 2016 håller på att kylas av. Byggtakten är fortfarande hög men vi ser en klar avmattning, säger Anders Gärdsmark, regionchef, Sveriges Byggindustrier.

Det finns ett klart samband mellan satsningar på infrastruktur och bostadsbyggande. En utbyggnad av E22:an och den sista delen av riksväg 40 skulle öka Smålands tillgänglighet och konkurrenskraft.

- Satsningar på infrastruktur är en motor för bostadsbyggandet. En fungerande arbetspendling gör fler platser attraktiva att bygga på, säger Anders Gärdsmark.

Sveriges Byggindustrier konjunkturrapport kommer två gånger per år. På riksnivå är den procentuella nedgången i nyproduktion nära 30 procent sedan konjunkturtoppen 2017. Nyproduktionen av lägenheter i flerbostads- och småhus är nu tillbaka under 2015 års nivåer.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.