Bostadsbyggandet i södra Norrland minskar

Enligt Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos faller antalet påbörjade bostäder i Gävleborg, Jämtland och Västernorrlands län. Bostadsinvesteringarna minskar med 10 procent i Gävleborg och Västernorrland under 2019 jämfört med 2018. Motsvarande siffra för Jämtland är ett tapp på åtta procent.

- Den positiva utvecklingen från 2017 är bruten. Har regeringen någon plan för att motverka ett konjunkturfall – eller slarvar man bort chansen att rusta Sverige för 11 miljoner invånare? säger Berndt Jonsson, regionchef, Sveriges Byggindustrier.

En positiv motvikt till det minskade bostadsbyggandet är att offentliga lokal- och anläggningsinvesteringar, såsom skolor och vägar, ökar under perioden 2018-2019.

- När nyproduktionen av bostäder faller blir det ännu viktigare med offentliga investeringar. Satsningar på väg och järnväg stärker basindustrins konkurrenskraft och är en motor för bostadsbyggandet i hela regionen, säger Berndt Jonsson.

Sveriges Byggindustriers konjunkturrapport kommer två gånger per år. På riksnivå är den procentuella nedgången i nyproduktion nära 30 procent sedan konjunkturtoppen 2017. Nyproduktionen av lägenheter i flerbostads- och småhus är nu tillbaka under 2015 års nivå.