Bostadsbyggandet i Stockholm backar

Enligt Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos faller antalet påbörjade bostäder i Stockholms län. Bostadsinvesteringarna minskar med sex procent under 2019 jämfört med 2018.

- Stockholms län står för närmare 40 procent av de totala bygginvesteringarna. Har regeringen någon plan för att motverka ett konjunkturfall – eller slarvar man bort chansen att rusta länet för 3 miljoner invånare? säger Kristin Andersson, regionchef, Sveriges Byggindustrier.

En positiv motvikt till det minskade bostadsbyggandet är att offentliga lokal- och infrastrukturinvesteringar, såsom sjukhus och nya tunnelbanelinjer, ökar under perioden 2018-2019.

- Snart är var fjärde svensk stockholmare. När nyproduktionen av bostäder faller blir det ännu viktigare med offentliga investeringar. Satsningar som exempelvis fyrspårsutbyggnad mellan Stockholm och Uppsala skulle möjliggöra 100 000 nya bostäder, säger Kristin Andersson.

Sveriges Byggindustrier har under lång tid varnat för att kreditrestriktioner som det skärpta amorteringskravet påskyndar ett konjunkturfall i Stockholm.

- Bostadsbristen slår extra hårt mot hushåll med svag ekonomi i starka arbetsmarknadsregioner. Det kan till exempel vara en ensamstående förälder i behov av ett större boende, säger Kristin Andersson.

Sveriges Byggindustriers konjunkturrapport kommer två gånger per år. På riksnivå är den procentuella nedgången i nyproduktion nära 30 procent sedan konjunkturtoppen 2017. Nyproduktionen av lägenheter i flerbostads- och småhus är nu tillbaka under 2015 års nivå.

Presskontakt:

Henrik Benterås Lucht, 08 587 147 33

Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos: Lägst antal påbörjade bostäder sedan 20143.4.2019 06:15:00 CESTPressmeddelande

Nästa år faller antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus till under 40 000 för första gången sedan 2014. Det visar Sveriges Byggindustriers senaste konjunkturprognos. - Högkonjunkturen är över. Politik, näringsliv och fackliga organisationer måste samla sig för att återställa tempot i samhällsbygget, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark26.3.2019 14:24:30 CETPressmeddelande

På tisdagen tog representanter från näringsliv, myndighet och regering första spadtaget för byggbranschens gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark vid Arlanda flygplats25.3.2019 13:20:35 CETPressmeddelande

På tisdag 26 mars klockan 10:00 tar Sveriges Byggindustrier första spadtaget för en branschgemensam Säkerhetspark vid Arlanda flygplats. Säkerhetsparken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.