Sveriges AllmännyttaSveriges AllmännyttaSveriges Allmännytta

Bostadsmarknadens parter startar gemensamt digitaliseringsforum

Smarta digitala tjänster kan skapa mervärden för både fastighetsägare och hyresgäster. Nu startar Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och Sveriges Allmännytta ett gemensamt digitaliseringsforum för att möjliggöra hyresrättens utveckling till en modern och digitalt anpassad boendeform.

Allt fler tjänster kopplade till våra bostäder är numera digitala och utvecklingen går snabbt. Befintliga tjänster kan gå från analog till digital, exempelvis information till hyresgästerna eller digitala lås i stället för traditionell nyckelhantering.

Dessutom kan helt nya tjänster tas fram och nya beteenden skapas om fastighetsägarna investerar i digital infrastruktur som trådlös inomhustäckning, fiber och bredband, digitala lås samt kameror och sensorer. Det gör det möjligt att jobba hemifrån, erbjuda digitala vård- och omsorgstjänster och flexibla mobilitetstjänster. Det kan också möjliggöra att samhällstjänster, såsom skolan, fungerar även på distans.

– Hyresrätten är en attraktiv boendeform där många vill bo. Därför känns det rätt i tiden att vi, bostadsmarknadens parter, inleder en gemensam trendspaning. Vi vill gärna vara en del i att skapa mervärden för att öka trivseln och nöjdheten för hyresgästers boende och närmiljö. I det ligger att hitta lösningar som kan underlätta boendet för landets 3 miljoner hyresgäster och säkerställa att de har rimliga kostnader, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

Det gemensamma forumet ska följa utvecklingen inom digitaliseringsområdet, utreda möjliga finansieringslösningar av olika digitaliseringsåtgärder samt utreda olika former av ramavtal. Det ska också ge parterna vägledning i hur utvecklingen av digitala tjänster ska hanteras inom ramen för bruksvärdessystemet. Arbetet ska starta under året.

– Dagens lägenheter går alltmer mot att vara mer än en bostad. Allt fler arbetar delvis hemifrån och det kan också vara en arbetsplats för hemtjänst och hemsjukvård, där digitala lösningar kan underlätta för både vårdgivare och för den som behöver vård. Därför är det viktigt att vi samverkar för att ta fram morgondagens digitala lösningar, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta.

– Hyresgäster förväntar sig samma tillgång till digitala tjänster som de som bor i bostadsrätt eller villa. Den snabba utvecklingen av nya digitala tjänster kommer sannolikt kräva ytterligare investeringar i infrastruktur och det är därför viktigt att skapa långsiktigt hållbara finansieringslösningar för att hyresvärdar ska kunna fortsätta arbete med att digitalisera hyresrätten, säger Anders Holmestig, vd för Fastighetsägarna Sverige.

Forumet är ett resultat från en av arbetsgrupperna som tillsats inom ramen för samtalen kring hyressättning mellan Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och Sveriges Allmännytta.

Hyresgästföreningen: Nationella pressjouren, 010–459 10 70, press@hyresgastforeningen.se

Niklas Stavegård, kommunikationschef, Fastighetsägarna Sverige, 072–738 22 27 niklas.stavegard@fastighetsagarna.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Nytt avtal ska starta en energirevolution i Sverige18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta och ViaEuropa initierar samarbete för att påskynda den gröna omställningen I en strävan efter att leda vägen för den gröna omställningen i Europa och globalt, har Sveriges Allmännytta och ViaEuropa tagit sig an utmaningen att snabba på övergången till ett mer hållbart energisystem. Deras gemensamma mål är att främja energigemenskaper som en kraftfull drivkraft för förändring.