Bostadsorganisationer lanserar gemensamt tomträttsprogram

Stockholms stad utreder för närvarande villkoren för friköp av mark upplåten med tomträtt. I ett gemensamt tomträttsprogram presenterar nu branschen sin samlade syn på hur staden behöver utveckla och modernisera dagens modell. Bland annat efterfrågas likställda friköpsvillkor, samt frysta avgäldsnivåer i väntan på utfall i pågående rättsprocesser.

Bostadsorganisationer lanserar gemensamt tomträttsprogram

Att staden nu utreder villkoren för friköp har tidigare välkomnats av branschen. Men många bostadsrättshavare i tomträttsföreningar är fortfarande oroliga och upprörda. Inte enbart för att markhyran rusat i höjden de senaste åren, utan för att dagens friköpsvillkor gör att många sitter fast i en modell som de inte kan ta sig ur. Att köpa marken, om ens möjlighet ges, är för de allra flesta en omöjlig kalkyl.

– Många känner sig överkörda av staden, och vi förstår dem. Att inte kunna styra över sin egen framtid är givetvis frustrerande. Dagens modell är inte längre hållbar, och med programmet vill vi bidra med de boendes perspektiv och klargöra vår gemensamma ståndpunkt, konstaterar de fyra organisationerna i ett gemensamt uttalande.

Tomträttsprogrammet lanseras gemensamt av Bostadsrätterna, Fastighetsägarna Stockholm, HSB Stockholm och Riksbyggen. Tillsammans representerar de fyra bostadsorganisationerna närmare 75 procent av stadens bostadsrättsföreningar med tomträtt.

I programmet presenteras förslag som ökar tomträttföreningars möjlighet till ett tryggt och långsiktigt boende. Bland annat efterfrågas likställda friköpsvillkor, en mer tillåtande friköpspolicy, att friköpspriset inte utgår från en öppen marknad, och att avgäldsräntan har en närmare koppling till realräntan.

– Vi vill också se att staden tillsvidare fryser avgälden på 2004 års nivåer. Vi anser att det är rimligt att låta bostadsrättsföreningar avvakta utfallet i de rättsprocesser som pågår där skäligheten för avgäldsnivån prövas, innan de skriver på nya avtal, konstaterar de fyra organisationerna.

Ulrika Blomqvist, vd Bostadsrätterna
Oskar Öholm, vd Fastighetsägarna Stockholm
Anders Svensson, vd HSB Stockholm
Lars-Olof Pettersson, ordförande Intresseföreningen i Stockholm Riksbyggen

Kenny Fredman, presschef Bostadsrätterna
076- 520 10 04
kenny.fredman@bostadsratterna.se

Anna Bellander, kommunikationschef Fastighetsägarna Stockholm
anna.bellander@fastighetsagarna.se

Erik Juhlin, presschef HSB Stockholm
erik.juhlin@hsb.se

Håkan Andersson, presschef Riksbyggen
hakan.andersson@riksbyggen.se

Bostadsorganisationer lanserar gemensamt tomträttsprogram

Fastighetsägarna Stockholm är en medlems- och branschorganisation för fastighetsägare i Stockholms och i Gotlands län med 4 500 medlemmar. Vi strävar efter en väl fungerande fastighetsmarknad och driver fastig­hetsbranschens frågor framåt – hållbar stadsutveckling, en välfungerande bostadspolitik, fastighetsägares digitala verklighet. Vi arbetar för en levande stad som utvecklas hållbart, nu och i framtiden.

Växjös stadskärna tappade mindre än rikssnittet under 202026.10.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemiåret 2020 minskade Växjö stadskärna sin totala omsättning med 15,6 procent. Det kan jämföras med landets 107 stadskärnor som i snitt minskade sin omsättning med 19 procent. Det största tappet stod hotellnäringen och modehandeln för. Trots ett tufft år med restriktioner klarade sig Växjö något bättre än jämförbara stadskärnor i landet. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Ystads stadskärna klarade pandemin bättre än jämförbara städer26.10.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemiåret 2020 minskade Ystads stadskärna sin totala omsättning med 5,1 procent. Det största tappet stod modehandeln och hotellnäringen för, medan försäljningen av dagligvaror ökade under 2020. Trots ett tufft år med restriktioner klarade sig Ystad bättre än jämförbara stadskärnor i landet. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Karlskronas stadskärna stod sig starkare än genomsnittet under 202026.10.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemiåret 2020 minskade Karlskrona stadskärna sin totala omsättning med 13,8 procent. Det är ett mindre tapp än genomsnittet för landets 107 stadskärnor som minskade med 19 procent. Det största tappet stod hotellnäringen, modehandeln och restaurangbranschen för. Däremot ökade försäljningen av dagligvaror i stadskärnan. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.