Bostadspriserna fortsatte att stiga i hela Sverige i februari

Priserna på både lägenheter och hus steg överlag i hela Sverige i februari. Bland storstadsområdena steg lägenhetspriserna med 3,5 procent i Stormalmö. I Storstockholm och Storgöteborg steg de med 1,5 respektive 1,2 procent. Stormalmö uppvisade också störst prisökning på villor bland storstadsområdena (5,5 procent), tätt följd av Storstockholm (4,0 procent). I Storgöteborg steg villapriserna med 0,8 procent.

Bostadspriserna fortsatte att stiga på bred front i februari. Lägenhetspriserna steg som mest i Norra Sverige (3,7 procent). I Storstockholm, Storgöteborg och Stormalmö steg lägenhetspriserna med 1,5, 1,2 respektive 3,5 procent. Villapriserna steg som mest i Stormalmö (5,5 procent). I Storstockholm steg villapriserna med 4 procent och med 0,8 procent i Storgöteborg. Det visar SBAB och Booli:s data över samtliga registrerade bostadsförsäljningar under februari.

- När man inte tror att priserna kan stiga så mycket mer sett till ekonomiska fundamenta som hushållens inkomster och räntor, så fortsätter de ändå att göra det. Det är tydligt att coronapandemin fortsatte att sätta avtryck på bostadsmarknaden även under februari, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

- När vi nu summerar ett år med corona, kan vi konstatera att lägenhetspriserna har stigit med mellan 4 och 11 procent och villapriserna med mellan 14 och 21 procent i Sveriges olika regioner. Det är anmärkningsvärda siffror under ett krisår men kan till större delen troligen förklaras av det kraftigt ökade intresset av att bo ändamålsenligt under rådande situation. Risken är förstås att det kommer ett bakslag när pandemin är över, även om jag inte tror att den ska överdrivas, säger Robert Boije. Se tabell med prisutveckling i olika områden i Sverige på nästa sida.

Tabell med prisutveckling i olika områden i Sverige bifogas.

Anm: SBAB Booli Housing Price Index (HPI) uppdateras en gång i månaden och visar prisutvecklingen på bostadsmarknaden den senaste kalendermånaden, de tre senaste kalendermånaderna, de 12 senaste månaderna, sedan årsskiftet och sedan den senaste toppnoteringen. Indexet baseras på samtliga registrerade bostadsförsäljningar under den aktuella perioden. HPI beräknas som ett index med en hedonisk prismodell som förutom prisnoteringar använder information om bl.a. bostädernas storlek, taxeringsuppgifter, tomtstorlek, antal rum, våning, månadsavgift och geografisk placering, samt avgift till bostadsrättsföreningen. På så sätt tar indexet hänsyn till (kontrollerar för) att de bostäder som sålts vid olika tidpunkter kan skilja sig åt. För geografisk information används kommun- och stadsdelstillhörighet. Prisindexet går tillbaka till 2013. Indexet är uppdelat för lägenheter och villor och beräknas för 6 geografiskt skilda områden. Indexet finns tillgängligt i Boolis analysverktyg Booli Pro. Booli är en del av SBAB.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 285 000 och 381 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 september 2020). Antal medarbetare (FTE) är 748. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Boräntorna på väg upp snabbare än väntat24.3.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

De längre bundna boräntorna är på väg upp i kölvattnet av globalt stigande långräntor. Riksbanken höjer reporäntan tidigare än väntat, vilket även kommer att dra upp de rörliga boräntorna. Fortsatt låga globala realräntor talar dock för att det inte blir någon dramatik. Omfattande globala statsfinansiella problem till följd av pandemin med stigande riskpremier utgör samtidigt en riskfaktor. Riksbankens utrymme att sänka räntan i ett sådant läge är begränsat men de goda svenska statsfinanserna utgör en motvikt mot stigande riskpremier i Sverige.