Bostadspriserna stiger ytterligare nästa år för att sedan falla tillbaka

Flaskhalsar håller tillbaka BNP-tillväxten och bidrar till ökad inflation. Den underliggande inflationen ligger på eller över målet kommande år och räntorna väntas stiga snabbare än vad Riksbanken ser framför sig. Bostadspriserna stiger ytterligare nästa år för att sedan falla tillbaka. Bostadsinvesteringarna har passerat toppen för denna gång och faller tillbaka kommande år till följd av svagare BNP-tillväxt, stigande räntor, dämpad boprisutveckling och minskad befolkningstillväxt. Detta är några av slutsatserna i SBAB:s Bomarknadsnytt nr 4, 2021.

Flaskhalsar håller tillbaka BNP-tillväxten
Svensk ekonomi har återhämtat sig betydligt snabbare än många andra europeiska ekonomier och BNP väntas ha växt med 4,4 procent när detta år summeras. Det största bidraget till uppgången kommer från hushållens konsumtion, följt av näringslivets investeringar. Utan de stora problemen med coronarelaterade flaskhalsar, som hållit tillbaka framför allt exporten, hade BNP-tillväxten i år kunnat vara betydligt högre och arbetslösheten lägre. Nästa år väntas BNP växa med 3,6 procent och 2023 med 2,2 procent.

- Det är glädjande att svensk ekonomi återhämtat sig så snabbt efter den mest akuta fasen av pandemin. Vi ser framför oss en god tillväxt även nästa år. Samtidigt utgör den återigen ökande smittspridningen i många länder en riskfaktor. Pandemin är uppenbart långt ifrån över, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

Inflationen ligger på målet nästa år och högre räntor väntas
Flaskhalsarna bidrar inte bara till att hålla tillbaka BNP-tillväxten utan också till stigande inflation. Flaskhalsarna väntas kvarstå stora delar av nästa år. Inflationen väntas de kommande tre åren ligga på eller strax över Riksbankens mål om 2 procent.

- Vår bedömning är att inflationen ligger på målet nästa år och detta även om man rensar bort de kraftigt stigande energipriserna. Vi ser framför oss en betydligt snabbare uppgång i både reporäntan och marknadsräntorna än den Riksbanken för närvarande ser framför sig, säger Robert Boije.

Bostadspriserna stiger ytterligare nästa år för att sedan falla tillbaka
Bostadspriserna väntas stiga med ca 2 procent nästa år för att sedan falla tillbaka med omkring 4 respektive 3 procent 2023 och 2024 som följd av stigande bostadsräntor.

- Det är en rejäl underdrift att säga att vi och även andra prognosmakare blev tagna på sängen av den enorma prisuppgången på bostäder under pandemin. Det klarade ingen prognosmodell i världen av att fånga upp. Med hänsyn tagen till utvecklingen av hushållens inkomster och de långa bostadsräntorna, som under mer normala omständigheter brukar vara bra förklaringsfaktorer för bostadspriserna, tror vi nu att priserna fortsätter att stiga nästa år för att sedan falla tillbaka som en konsekvens av stigande bostadsräntor. Vid slutet av 2024 tror vi att bostadspriserna kan ligga ungefär 5 procent under dagens nivåer. Ingen dramatik således, säger Robert Boije.

Bostadsinvesteringarna har passerat toppen för denna gång
Antalet påbörjade bostäder väntas i år summeras till omkring 57 000 för att sedan falla tillbaka med 6 000 – 7 000 bostäder per år under perioden 2022 till 2024.

- Farhågorna om fallande bostadsinvesteringar under pandemin kom på skam. Uppsvinget för bostadskonsumtionen under pandemin och kraftigt stigande bostadspriser har hållit uppe bostadsinvesteringarna. Framöver väntas dock bostadsinvesteringarna falla tillbaka till följd av en mer dämpad prisutveckling på bostäder, fallande BNP-tillväxt, stigande ränteläge och minskad befolkningstillväxt. Till riskbilden kan även adderas potentiell cementbrist, säger Robert Boije.

Bomarknadsnytt finns att ladda ner HÄR

Prognosen i sin helhet med tillhörande siffror redovisas nedan.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 397 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 september 2021). Antal medarbetare (FTE) är 797. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Splittrad bild av boprisutvecklingen i november – störst tryck nedåt i Norra Sverige2.12.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

November uppvisade en regionalt splittrad boprisutveckling. Lägenhetspriserna sjönk i tre av sex regioner och småhuspriserna i två av sex regioner. Som mest sjönk såväl lägenhets- som huspriserna i Norra Sverige. Största prisuppgången på lägenheter syntes i Södra Sverige och på hus i Stormalmö. Detta visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under november.

Tydlig trend mot överproduktion av hyresrätter i Sverige som helhet30.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det finns en tydlig trend mot att det byggs för många hyresrätter i Sverige som helhet i förhållande till efterfrågan och jämfört med både småhus och bostadsrätter. I Västra Götaland råder redan ett tydligt överskott på nya hyresrätter. Detta när hänsyn tas till hushållens efterfrågan mätt utifrån deras betalningsförmåga. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för tredje kvartalet 2021.

Kändistät ensemble i säsongsavslutningen för Boendeekonomi är jättekul!29.11.2021 11:44:21 CET | Pressmeddelande

Idag är det premiär för säsongsavslutningen i SBAB:s reklamkoncept Boendeekonomi är jättekul! Det som började med planeringen av världens största inflyttningsfest har lett till en konflikt som mynnar ut i en direktsänd TV-debatt där det en gång för alla ska avgöras: ska boendeekonomi vara jättekul eller måste det vara jättetråkigt? Förutom de ordinarie skådespelarna i serien, Björn Gustafsson, Erik Haag och Nour el Refai, är det en kändistät ensemble som gästar finalen, med Carola Häggkvist, Kalle Moraeus och Marianne Rundström i olika roller.