Bostadssituation en källa till oro och stress för många

Hemmet är för många en plats som förknippas med trygghet och lugn. Samtidigt kan boendesituationen vara en stor källa till oro och stress. En undersökning från SBAB visar att en av fem är oroliga över sin bostadssituation. Den får även påtagliga konsekvenser för livsval och relationer – en av tio har låtit bli att separera och en av fem har låtit bli att skaffa barn på grund av bostadssituationen.

SBAB:s undersökning visar att hemmet är en viktig plats för avkoppling: 36 procent uppger att hemmets viktigaste funktion är ”att kunna varva ner och ladda batterierna”. Samtidigt visar det sig att bostaden är en källa till oro och stress för många: en av fem personer (17 procent) är oroliga över sin bostadssituation, vilket till stor del grundar sig i oro för oförutsägbara händelser i och utanför hemmet, samt ökade kostnader.

Vanligaste orosfaktorerna för bostadsägare*

Oförutsägbara händelser i hemmet (t.ex. vattenläckor, bränder, inbrott) 40 procent
Högre ränta 37 procent
Oförutsägbara/opåverkbara händelser utanför hemmet (t.ex. byggnationer, störande ljud från t.ex. grannar) 34 procent
Ökade omkostnader (t.ex. el, vatten) 32 procent
Att värdet på min bostad ska sjunka 31 procent

* Flera svarsalternativ möjliga.

- För att minska både oron och risken för framtida problem är det viktigt att agera proaktivt. Genom att ha en bra hemförsäkring kan man minska mycket av stressen kopplat till oförutsägbara händelser. Har man ekonomiskt utrymme ska man absolut ha ett sparande. Ett litet sparande är bättre än ingenting alls och finns där att ta till om något händer, säger Claudia Wörmann, boendeekonom SBAB.

En av tio har låtit bli att separera på grund av sin bostadssituation

Förutom att boendet skapar oro för många får bostadssituationen även påtagliga konsekvenser för viktiga livsval och relationer. Nästan en av fem personer i Sverige svarar att de har flyttat ihop med sin partner snabbare än vad de tänkt, och mer än en av tio har låtit bli att separera från sin partner på grund av sin bostadssituation. Nästan en av fem har även låtit bli att skaffa barn på grund av bostadssituationen.

Bostadssituationens påverkan på Sverigebornas livsval*

Flyttat ihop snabbare med partner på grund av bostadssituation 18 procent
Låtit bli att separera 12 procent
Låtit blir att skaffa barn 17 procent

* Flera svarsalternativ möjliga.

Halva befolkningen har varit med om en påfrestande flytt

En av de största stresskällorna när det kommer till boende är att flytta. I undersökningen svarar mer än halva befolkningen (55 procent) att de har varit med om en påfrestande flytt. En stor andel uppger att flytten fått allvarliga följder för både en själv och ens relationer: en tredjedel har fått utmattning eller panikångesttack, och nästan en fjärdedel har separerat med sin partner.

Konsekvenser av påfrestande flytt*

Allmänna stress- och orossymptom (t.ex. trötthet, huvudvärk, magont) 61 procent
Allvarliga sömnsvårigheter 41 procent
Utmattning/utbrändhet 36 procent
Panikångestattack/-er 34 procent
Bråk med partner 34 procent
Separation med partner 23 procent

* Avser de som svarar att de varit med om en påfrestande flytt, flera svarsalternativ möjliga.

- När man ska flytta kanske man främst tänker på de fysiska och logistiska aspekterna, som att packa ihop, fixa med flyttbil och så vidare, men har inte riktigt tänkt på eller förberett sig på de känslomässiga konsekvenserna. Genom att förbereda sig på att man kommer att påverkas emotionellt och även acceptera det, tror jag man till viss del kan gardera sig för att påverkas alltför negativt, säger Claudia Wörmann.

Tips för att undvika problem på boenderesan

1. Ta hjälp av vänner och familj för att få råd och stöd. Ofta finns det andra som har varit med om liknande situationer och som kan ge värdefulla tips.

2. Sök information i god tid. På sbab.se har vi samlat mycket av den information som brukar behövas. Ett tips är också att ladda ner SBAB:s app Bostadsflyttaren, en guide för den som ska flytta där man får tips och vägledning samt ordbok som förklarar krångliga ord.

3. Var förberedd på att det kan bli tufft både känslomässigt och praktiskt.

Om undersökningen

SBAB:s Komma hem-rapport, där svenskarna får svara på hur de ser på sitt boende och sin boendeekonomi, genomförs årligen. Vissa frågor i rapporten ställs varje år för att det ska vara möjligt att följa utvecklingen, medan andra frågor varierar. I år har exempelvis flera frågor ställts kring coronapandemin, i syfte att utröna om den har påverkat svenskarnas sätt att se på sitt boende och bostadsmarknaden i stort. Under hösten publiceras resultatet från rapporten i en serie artiklar på sbab.se.

Undersökningen genomfördes av strategi- och analysföretaget United Minds på uppdrag av SBAB, i syfte att kartlägga svenska befolkningens syn på boenderelaterade frågor. Svaren samlades in i en digital enkät med hjälp av webbpaneler under perioden 5–10 augusti 2020. Deltagarna bestod av ett representativt urval med avseende på kön, ålder och geografi. Totalt genomfördes 1017 intervjuer.

Ta del av hela undersökningen här.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 283 000 och 365 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 juni 2020). Antal medarbetare (FTE) är 743. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete.

Debattartikel: Vad hände egentligen med småhusbyggandet?11.1.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Småhusbyggandet har minskat dramatiskt det senaste decenniet samtidigt som hyres- och bostadsrättproduktionen har ökat kraftigt. Vilka förklaringar finns? Är det en önskvärd utveckling sett till hur hushållen vill bo och vad säger egentligen forskningen? Om detta skriver Robert Boije, chefsekonom SBAB och Fredrik Kopsch, docent i fastighetsekonomi vid Lunds universitet, i en debattartikel i Dagens Nyheter idag.

Fallande lägenhetspriser i Stockholm men stigande i Malmö och Göteborg i december6.1.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Priserna på lägenheter föll i december i Storstockholm medan de fortsatte att stiga på småhus. I Storgöteborg och Stormalmö gällde det omvända på lägenheter respektive hus. Mest steg lägenhetspriserna i Stormalmö samtidigt som småhuspriserna föll tillbaka som mest i samma region. Bokslutet för hela 2020 gav markant stigande bostadspriser överlag - trots corona.

SBAB visar att boendeekonomi är jättekul i ny reklamserie27.11.2020 10:00:00 CETPressmeddelande

För tre år sedan lanserade SBAB konceptet ”Boendeekonomi är jättekul” och bjöd in till en fullsatt show i Globen med Sveriges humorelit. Året efter red Björn Gustafsson in på en vit häst i en rapmusikvideo som fick över 6,5 miljoner visningar på nätet. Nu fortsätter arbetet med att visa att boendeekonomi är jättekul i en ny reklamserie. Björn har lovat SBAB världens största digitala inflyttningsfest men har ännu ingenstans att bo. Idag släpps första avsnittet.

Massiv underproduktion av villor runt Sveriges storstäder – allra värst är det i Storstockholm26.11.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Det byggs för få villor i förhållande till efterfrågan i stora delar av Sverige. Värst är läget för villor i flera av Storstockholms kommuner men även i flera kommuner runt Göteborg och Malmö samt i Halmstad råder underskott. Däremot rör sig utvecklingen mot balans i flera av de kommuner och städer som har överskott av nya bostadsrätter, som i Järfälla och Uppsala. I kommuner som Täby, Kungälv, Uddevalla och Vänersborg går dock trenden mot ökande överskott av nya bostadsrätter. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för kvartal 3.