Botkyrka kommun lyfter idrott för personer med utvecklingsstörning

Botkyrka kommun har tagit ett beslut om att göra en satsning på Special Olympics koncept Unified. Konceptet innebär att personer med och utan utvecklingsstörning tränar och tävlar tillsammans.

Special Olympics Sverige och Botkyrka kommun har startat ett samarbete kring konceptet Unified som är en satsning kring inkluderande idrott. En förening som under en lång tid arbetat med konceptet är IFK Tumba handbollsklubb.

– Föreningen stärks av att ha Unified som en naturlig del i verksamheten, det avidentifierar olikheter och motverkar särbehandling vilket berikar våra aktiva spelare och ledare som människor och i deras handbollskarriärer. Vi 'r väldigt glada men inte förvånade över att kommunen satsar, vår kommun är alltid på framkant och vill ta tillvara på alla chanser att utveckla bredd bland annat inom idrott och hälsa, säger Leif Jansson, ordförande i IFK Tumba.

En del av satsningen handlar om att Botkyrka kommun har givit ett bidrag till Special Olympics och IFK Tumba för att deras handbollslag ska kunna tävla på Special Olympics World Summer Games i Abu Dhabi 2019. Den största delen av samarbetet handlar dock om att Sverigelagets förberedande läger kommer arrangeras i Botkyrka. Lägret ses som uppstarten på hur man lokalt kan utveckla inkluderande idrott.

– Förenings- och idrottsverksamhet är extremt viktigt. Jag är glad över att så många är engagerade i Special Olympics och är glad över att kunna bidra så att de får större möjligheter att bedriva verksamhet, säger Ebba Östlin, kommunstyrelsens ordförande (s).

Under lägret kommer ett öppet hus att arrangeras i Idrottshuset i Tumba söndagen den 9 december mellan 13:30-15:00 dit allmänheten bjuds in för att prova på och idrotta med hela Special Olympics Sverigelag.

– Syftet med att ha en aktivitet med öppet hus under PreCamp är att allmänheten, gäster och media ska få en möjlighet att träffa hela Sverigelaget och prova på deras idrotter. Det är en helt ny aktivitet som vi aldrig tidigare har provat, men som känns så rätt för att lyckas skapa mer inkluderande idrott. Det bästa sättet är att man får se och prova själv. Dessutom kan vi lyfta våra aktiva och det fantastiska samarbete vi har fått till med Botkyrka. Det känns jättekul och jag hoppas att många tar en paus i lussefikat och kommer och har roligt tillsammans med oss, säger Linnéa Björndahl som är ansvarig för Special Olympics Sverige.