Bowling - Första landslagstruppen på ett och ett halvt år uttaget

Förbundskapten Robert Andersson har idag tagit ut en trupp till Junior-EM som planeras i Holland under september månad. - Jag tror det här EM-et kommer bli speciellt, säger Robert Andersson.

Nora Johansson

Den 25e februari 2020 togs den senaste landslagstruppen i bowling ut. Då var det laget till damernas EM som togs ut. Pandemin satte sedan stopp för det mästerskapet, och alla andra, fram till nu. Idag presenterar Svenska Bowlingförbundet och förbundskapten Robert Andersson sin trupp till det europeiska mästerskapet i bowling för juniorer som planeras till 11 – 18 september i nederländska Tilburg.
- Det är väl egentligen bara Finland och vi som har haft verksamhet under pandemin. Finland har kunnat tävla hela tiden medan vi bara har kunnat träna. Jag tror ändå att vi ligger ganska bra till, i alla fall på herrsidan, säger den tidigare världsmästaren Robert Andersson, förbundskapten.

Truppen:

Tilde Eliasson, 18 år, Stånga IF, Gotland
Maja Engberg, 16 år, BK Cahoot, Kalmar
Nora Johansson, 18 år, Spader Dam, Helsingborg – Från Eksjö (1 JEM tidigare)
Sandra Lundgren, 14 år, Linköpings DBS Zorita

Carl Eklund, 15 år, IKW/Köping BK- Från Köping
Robin Ilhammar, 17 år, Team Clan BK, Nässjö– Från Gamleby (1 JEM tidigare)
Alexander Joki, 18 år, Stureby BK, Stockholm
Loke Molander, 18 år, Team Clan BK, Nässjö – Från Dals-Ed

Förbundskapten: Robert Andersson
Assisterande förbundskaptener: Moa Ekström och Mattias Melin

Bland pojkarna märks jättetalangen Carl Eklund som gjorde debut i herrarnas Elitserie redan som 11-åring. 15-åringen, som i helgen visade storform när slog tidernas tredje högsta resultat (1643) över 6 serier, omges i truppen av trygga, stabila, rutinerade spelare. Robin Ilhammar har rutin från både JEM 2019 och Elitserien; Alex Joki är en ledargestalt från Stockholm och Loke Molander är ett stabilt kraftpaket från Dals-Ed.
- Planen är att det här ska bli bra som lag, säger förbundskapten Robert Andersson och fortsätter:
- Det som binder dem samman är väldigt mycket fart och rotationer. Loke spelar visserligen med en hand, men inte nog med att han har 500 varv per minut i klotet, han spelar med 16 pounds också. Det blir mycket kraft, säger han.

På nationell nivå genomgår svensk dambowling en tuff tid just nu, trots internationella framgångar, med en oviss tid för den nationella damserien. Det märks också på junior-sidan.
- Jag tycker vi måste vara realistiska och förstå att dambowlingen överlag har det ganska jobbigt överlag. Det gäller både serien och ungdomsverksamheten. Det är ju lite jobbigt på damsidan, då har vi valt att satsa på lite yngre så vi har två tjejer som har tre år kvar på junior-nivån. Totalt sett skulle jag säga att vi har ett ganska oprövat lag, säger Robert Andersson.

Bland tjejerna är det bara tvåhandspionjären Nora Johansson som spelat JEM tidigare. 18-åringen från Eksjö var då första tvåhandsspelande dam att ta medalj på ett internationellt mästerskap.
- Nora gör väl nu sitt första mästerskap som lite förhandsfavorit, hon har ju gjort ett EM men då var hon väldigt ny, säger Robert Andersson.

Läs en längre text på Svenska Bowlingförbundets webplats: www.Swebowl.se

Robin Ilhammar