Bowling: Sverige är världsmästare

Bowling-VM i Dubai är nu slut och i den sista finalen blev Sandra Andersson, Joline Persson Planefors, Jesper Svensson och William Svensson världsmästare i den nya distansen mixed. - Det är helt obeskrivligt, säger Jesper Svensson.
FV. William Svensson, Jesper Svensson, Sandra Andersson, Joline Persson Planefors. Foto: IBF

I den sista finalen, på sista dagen av Bowling-VM i Dubai blev Sverige världsmästare i den helt nya distansen Mixed. Sandra Andersson, Joline Persson Planefors, Jesper Svensson och William Svensson slog USA i finalen, i två raka serier, och tog Sveriges andra guld under mästerskapet!
- Fy fan va sjukt, säger 20-årige William Svensson.

Tidernas yngsta europamästare och VM-debutanten från Västervik var ankare i det svenska laget och såg den amerikanska superstjärnan Kelly Kulick missa strike i sista rutan vilket betydde guld till Sverige.
- Man inser ju inte direkt vad som har hänt. Det tar en stund för hjärnan att inse att man har vunnit. Det är otroligt skönt, säger William Svensson.

För den svenske superstjärnan Jesper Svensson betyder VM-guldet mycket, bland annat är det en revansch för förlusten i dubbel-finalen på samma utomhusbanor på Dubai Expo. Men det är också ett guld tillsammans med sin sambo: Joline Persson Planefors.
- Det är helt obeskrivligt, det är faktiskt så att vi har pratat om det här där hemma, drömt om det här, att få uppleva det tillsammans Att få göra det tillsammans är helt obeskrivligt, säger han samtidigt som han vill lyfta fram hela laget.
- Att jag och Joline bor ihop gör det extra speciellt men nyckeln var att vi alla fyra hade en god stämning tillsammans, säger han.

I mästerskapets första final tog James Blomgren det första svenska VM-guldet i singel, sedan dess har medaljerna regnat ner över det svenska bowlinglandslaget. Fram till den sista finalen där Sverige alltså blr världsmästare i Mixed.
- Att få avsluta det som James påbörjade den här veckan. Jag är så jävla stolt över hela gruppen, alla coacher, Martin [Larsen] som har varit med. Markus [Jansson] som stod vid sidan om i början och [Pontus] som gjorde det senare. Alla bidrag till gruppen har gjort att vi har gjort ett jävligt bra mästerskap, säger Jesper Svensson.

Sandra Andersson