Bowling VM - James Blomgren har säkrat medalj i singel

34-årige James Blomgren från Team Alingsås slog den amerikanske proffs-stjärnan Kris Prather med 288 – 215 i kvartsfinalen och har därmed säkrat en medalj, och en semifinalplats på fredag. - Det är väldigt mycket känslor överallt, överväldigande, säger han.
James Blomgren

Senast det svenska herrlandslaget i bowling tog fler än en medalj på VM var 2003 i Malaysia när man tog guld och brons i 2-manna samt guld i All-event genom Anders Öhman. Efter bara två distanser på Världsmästerskapen i Dubai, som spelas 6-15 november, står det klart att i år blir det minst 3. Igår tog sig både de blågula två-manna-lagen till semifinal och idag säkrade 34-årige James Blomgren medalj i singel genom att besegra amerikanen Kris Prather i kvartsfinal med 288 – 215.
- Alla som åker hit har målsättningen att åka hem med en medalj. För det flesta stannar det vid en dröm. Jag kom hit med förhoppningen om att åka hem med en medalj, nu har jag två. Det är helt vansinnigt bra, säger han.

Efter att ha tagit sig vidare från singel-kvalet som 24e spelare blev vänster-liraren tvåa i sin grupp och tog sig till kvartsfinal. Väl där började han med åtta raka strike.
- Pratar vi nyoljat är det nästan ingen här som slår mig på fingrarna. Jag visste att jag skulle ha en bra chans, man får bara hoppas på att det inte står kvar någon kägla där och grinar en i ansiktet. Jag hade bättre look än vad han hade, sen gäller det bara att förvalta det, säger James Blomgren som aldrig funderade på den perfekta 300-serien trots starten.
- Det fanns inte en tanke på sådant. Jag insåg när han ställde 7-10 att nu ska det mycket till att jag ska förlora. Det var så mycket känslor och glädje när jag insåg att jag var klar. Då var 300 liksom inte viktigt, det var ganska betydelselöst i det läget, säger han.

Nu väntar semifinal på fredag klockan 16:00 svensk tid mot italienaren Nicola Pongolini som även han slog ut en amerikan i kvartsfinal: AJ Johnson.
- Han är en jäkligt solid bowlare. Framförallt är han duktig när spelet kryper lite längre in, han brukar ofta placera sig bra på EBT. Italien har fått ihop ett jäkligt bra lag. Men i finalen kommer det vara helt andra förusättningar. Jag har ingen aning om hur mina, eller hans bollar, kommer att reagera, säger James Blomgren som ser fram emot att få kämpa om medaljerna.
- Det kommer nog vara fruktansvärt kul. Det är väldigt mycket känslor överallt. Överväldigande. Nu vet jag inte valören ännu på medaljerna men de här två dagarna, jag håller det högst av allt i karriären. Det är så mycket roligare att göra det ihop, i lag, alla är här och peppar och pushar varandra, som en enhet. Nu har man några dagar på sig att smälta det här, sen är det bara att ösa på, säger James Blomgren.

James Blomgren