Bowling-VM: Medalj i 3-manna också!

De svenska herr-laget i 3-manna säkrade idag ytterligare en medalj på VM i Dubai. Det svenska landslaget är nu uppe i 5 klara medaljer, ett succé-mästerskap! - När man klivet in i hallen känner man sig oslagbar, säger James Blomgren.

När det idag blev klart vilka lag som tar sig till semifinal i 3-manna på VM förlorade de svenska damerna i kvartsfinal medan herrarna besegrade Bahrain i sin kvartsfinalen och är klara för ytterligare en medalj. Valören avgörs på söndag kväll.
- Jag har aldrig sett en sådan gedigen prestation på bowlingbanor någonsin. Det är det bästa jag har sett, och jag har sett ganska mycket bowling, säger den assisterande förbundskaptenen, och tidigare världsmästaren, Martin Blixt.

Det svenska laget, med James Blomgren, William Svensson och Jesper Svensson på banorna, Markus Jansson som reserv och Pontus Andersson, Martin Larsen bakom banorna, spelade på en oerhört hög nivå genom kval, matchspel och kvartsfinal.
- Det har varit en lång dag, det har varit en dag utan svackor. Vilket känns ganska otroligt med tanke på hur många timmar och hur många serier det har varit. Vi gjorde 216 i serie två i förmiddags på kvalet, och efter det har vi inte slagit under 235. Jo, i sista serien i matchspelet mot Bermuda, men då var det redan klart, säger James Blomgren.

Som kvalvinnare och gruppvinnare i matchspelet gick de blågula vidare till kvartsfinal där de fick möta Bahrain, som de övertygande slog, och säkrade herrlandslagets fjärde medalj under det här mästerskapet. För James Blomgren är det den tredje medaljen på tre distanser.
- Jag har slut på citat, jag har slut på ord, jag vet inte vad jag ska säga. Om jag var överväldigad igår så är jag överväldigadere idag, säger han.

Redan nu, med två distanser kvar och alla semifinaler och finaler ännu ospelade, är detta ett succémästerskap. Framgångarna beror, enligt James Blomgren, på en kombination av saker.
- Vi fick en bra start, det kändes tidigt som vi hade bra koll på banor och material. Vi strikeade mycket. Det har blivit några ringar på vattnet. Vi har växt oss större dag för dag och nu när man kliver in i hallen känner man sig oslagbar. Alla i truppen har den känslan, fan va bra det går, fan va kul, säger han.

Hur ska det här sluta?
- Aldrig helst. Jag vet inte…det får gärna fortsätta rulla på som det gör nu. Vi har ju distanser kvar att bowla. Det är bara att försöka göra det bästa av dem också, säger James Blomgren.

För de svenska damerna blev det istället för medalj ett antiklimax. Efter ett väl genomfört kval och matchspel ställdes de mot Korea i en kvartsfinal där det blev förlust.
- Det är egentligen första gången vi inte har gjort en bra serie, och jag tror det handlar mycket om att laget generellt kände sig spända. Vi har spelat ett långt kval, kommit dit, spelat bra under matchspelet. Sen är det en serie, vinna eller försvinna. Jag tror det var lite spänt, det var därför det blev dåliga slag, säger Jenny Wegner.
- Jag tror att vi alla känner oss väldigt tomma. Man är så nära, men när det kommer ner till en serie var vi väldigt långt ifrån, säger hon.

Imorgon är det dock dags för en ny distans. Nyheten Mixed där två damer och två herrar bildar lag och spelar 10 serier i spelformen Bakers som kval. De 16 bästa lagen går till matchspel på söndag morgon.
- Personligen är det bara att släppa det och gå vidare. Vi har ett jäkligt bra spel allihopa, säger Jenny Wegner.