Bowling-VM: Två silver och ett brons i dubbel

Sverige är uppe i fyra medaljer på Bowling-VM i Dubai efter att dubbeln avslutades idag där tre svenska par tagit sig till semifinal. Där blev det två silver och ett brons. - Det är bara tråkigt, säger Jesper Svensson.
Pontus Andersson, foto: IBF

För att marknadsföra sporten bowling har Internationella bowlingförbundet valt att bygga upp två bowlingbanor utomhus på Dubai Expo 2020 under Bowling-VM, som spelas 6 - 15 november, där semifinaler och finaler spelas. Det var där James Blomgren blev världsmästare i singel igår. Idag när finalspelet i dubbeln avgjordes skapade klimatet och ansatserna bekymmer för de tre svenska par som säkrat medaljer.
- Det är väldigt fuktigt idag vilket gjorde att du kunde inte glida en centimeter, så det var inte så lätt att bowla. Det var som att kliva i gammal dricka, säger Joline Persson Planefors.

Tillsammans med Sandra Andersson lyckades värmländskan ändå, övertygande, besegra Danmark i semifinalen och ta sig till en final mot Tyskland. Men där höll Sandra Andersson på att ramla ut i banan, och efter det blev det bara värre.
- I första matchen var det bara lite strävare. Andra matchen blev det bara värre och värre, säger Joline Persson Planefors.

Tyskarna Janin Ribguth och Martina Schutz vann finalen i två raka serier (193 - 181 & 234 – 161) och den mycket besvikna svenska duon fick nöja sig med ett silver.
- Det som är absolut värst är att man inte kan göra sig själv rättvisa. Tyskland gör det jättebra, absolut. Man vill göra sig rättvisa, och det hade vi tyvärr inte möjlighet till idag, säger Sandra Andersson.

Även för Jesper Svensson och Pontus Andersson var ansatserna ett problem och de båda 26-åriga smålänningarna höll på att ramla ut i banan under VM-finalen.
- Det är fruktansvärt. Idag var tydligen luftfuktigheten lite högre och då blir ansatserna svåra att glida på. Jag tyckte det blev väldigt svårt, säger den svenske superstjärnan Jesper Svensson.

Med en fantastisk vändning i semifinalen, mot de amerikanska proffsen Andrew Anderson och Kris Prather, tog sig den blågula duon, trots svårigheterna, till VM-final mot Litauen. Baltlandet, och framförallt deras unga stjärna Laurynas Narusis, är en överraskning på mästerskapet. De tog sig till VM-finalen genom att slå ut William Svensson och James Blomgren i sin semifinal (243 – 226)
- Det är definitivt strävt på ansatserna. I slutändan gjorde de fler bowlingpoäng än vad vi gjorde, säger Pontus Andersson.

Litauen strikeade på ordentligt under hela finalspelet och vann finalen i två raka serier med 224 - 223 och 237 – 176, och tog nationens första VM-guld någonsin. För Sverige blev det dagens andra silver.
- Man kan inte säga att de är ovärdiga vinnare. Det känns bara tråkigt, det blir inte samma förutsättningar som vi har kvalat på. Det känns inte som vi får förutsättningar att slutföra det vi, så bra, påbörjade i en bowlinghall, säger en besviken Jesper Svensson.

Imorgon får dock Jesper Svensson, James Blomgren, William Svensson och Markus Jansson en ny chans på utomhusscenen i Dubai. Då spelar de semifinal i 3-manna mot Tjeckien, och chanserna att Sverige ska fortsätta sitt succémästerskap och ta sig till medaljerna och finalspel i både Mixed och lag är stora.
- I går var ansatserna inte några problem. James lyckades ju ta guld så det går ju, säger Jesper Svensson.

Pontus Andersson, foto: IBF
Sandra Andersson, foto: IBF
Joline Persson Planefors, foto: IBF

Sverige vinner guld i 4-manna i JEM - fyra medaljer för blågult under påskaftonen30.3.2024 22:19:15 CET | Pressmeddelande

Sverige vinner guld i 4-manna på killsidan i junior-EM. Efter en rafflande semifinal där blågult lyckades besegra Finland så dominerade de sedan finalen mot Tjeckien och vann den med 872-773. Sverige hade en fantastisk påskafton i Helsingfors med totalt fyra medaljer. – Det känns alldeles underbart, säger Robin Noberg som även tog silver i All Event tidigare under dagen.