BRA återlanserar flyglinjen mellan Ängelholm Helsingborg och Stockholm Bromma

Nu står det klart att BRA börjar flyga större delen av sina inrikeslinjer igen huvudsakligen till och från Stockholm Bromma Airport med start den 12 maj. I samband med det återlanseras flyglinjen Stockholm Bromma-Ängelholm Helsingborg och hemsidan är nu öppen för bokning.

Passagerare på väg ombord

-          Det här är en dag vi har sett fram emot länge och det vet vi att våra kunder också har gjort. Många är vi som längtat efter att träffa nära och kära, resa iväg på semester och genomföra de viktigaste affärsmötena öga mot öga och nu är det äntligen dags, säger Ulrika Matsgård, kommersiell chef på flygbolaget BRA.

Mycket pekar på att vi går mot ljusare tider och att vi framåt sommaren kommer att ha kommit långt i vaccineringen och dämpandet av smittspridningen av Corona. BRA bedömer att efterfrågan på resor kommer att öka successivt och att vi har hemestertider att se fram emot i sommar då privatresenärer kommer att komma igång med resandet. Nordvästra Skåne är ett populärt resmål för sommarsemestern och behovet av att smidigt ta sig dit från Stockholm är stor så timingen för denna linje är perfekt.

-          Ängelholm Helsingborg är en av våra huvuddestinationer sen många år och det är en självklarhet att det blir en av de första flygplatserna vi börjar flyga till nu efter pandemin, fortsätter Ulrika Matsgård.

BRA börjar flyga linjen i maj med tre dagliga avgångar. För tidtabell:

-          Det är bara början! Vi kommer att öka trafiken i takt med att efterfrågan kommer tillbaka och vara flexibla och snabba med att addera avgångar, och kanske till och med fler Skånelinjer, för att möta kundernas behov, fortsätter Ulrika Matsgård, kommersiell chef på BRA.

BRA har sedan flera år en framstående position när det gäller hållbart resande. BRA flyger moderna ATR 72-600, som är världens klimateffektivaste regionalflygplan, och erbjuder sina kunder att välja MiljöClass som är en biljett där fossilt bränsle är utbytt mot biobränsle. Samtliga resor som görs med BRA är dessutom klimatkompenserade.

Nu höjer bolaget målen ytterligare med syfte att minska utsläppen ytterligare och dessutom snabbare än den tidigare målbilden att vara fossilfria till år 2030. För att uppnå det krävs flera saker men huvudsakligen ökad tillgång på biobränsle till lägre priser. Bolaget har också ambitionen om att vara det första kommersiella flygbolag som flyger elflygplan om ungefär fem år.

-          Jag nöjer mig inte förrän inrikesflyget är helt fossilfritt och till och med miljöpartister är stolta över att resa med oss, säger Per G Braathen, ägare av BRA. Vårt fokus är att förenkla för våra kunder att göra hållbara val för sitt resande t.ex. med fossilfria bränslen.

BRA gjorde fram till pandemins utbrott 45 000 flygningar om året på 27 linjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgjorde ungefär 30% andel av det svenska inrikesresandet. Bolaget var punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex) Vidare har BRA en framstående position när det gäller hållbart resande. BRA flyger moderna bränslesnåla och klimateffektiva ATR 72-600. BRA erbjuder också sina kunder att välja MiljöClass som är en biljett där fossilt bränsle är utbytt mot biobränsle. Samtliga resor som görs med BRA är klimatkompenserade utan extra kostnad.

Passagerare på väg ombord

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA lanserar ny flyglinje till danska Århus från Göteborg4.6.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

BRA öppnar sin första internationella linje efter pandemin och börjar flyga till Århus, Danmarks näst största stad. Den 27 september är det start för denna linje som går mellan Göteborg och Århus med möjlig transfer även från Stockholm Bromma. Utöver det startar den 19 december ytterligare en linje mellan Århus och Scandinavian Mountains Airport vilket öppnar upp för de danskar som vill ta sig snabbt och smidigt till den svenska fjällvärlden.

BRA flyger till Skellefteå i sommar från Stockholm och Göteborg20.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA lanserar två nya flyglinjer till Skellefteå Airport inför sommaren. Den ena går från Stockholm Bromma Airport och den andra från Göteborg Landvetter Airport. Flyglinjerna ska bidra till ökad sommarturism i Skellefteå och Swedish Lapland med besökare både från Mälardalen och Västra Götaland samtidigt som tillgängligheten till och från Skellefteå förbättras. Linjerna trafikeras mellan den 15 juli och den 15 augusti.