Bra att en bostadssocial utredning har tillsatts – men ett helhetsgrepp saknas

– Äntligen tillsätter regeringen en ny bostadssocial utredning. Det har vi efterfrågat under flera år. Utredningsdirektivet pekar på flera viktiga frågor som behöver lösas, men ambitionen att ta ett helhetsgrepp på den sociala bostadspolitiken saknas, säger Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta.

Regeringen ger en utredare i uppdrag att titta på två viktiga delar i den sociala bostadspolitiken: uppgiftsfördelningen mellan stat och kommun, samt de bostadspolitiska verktyg som kommuner har för att hjälpa de hushåll som står längst ifrån bostadsmarknaden.

Grunderna för nuvarande bostadspolitiken formulerades av 1940-talets bostadsociala utredning. Men politiken har förändrats under de senaste 25 åren. Staten har dragit sig tillbaka och bostadsförsörjningen sker nu på marknadens villkor. Samtidigt har klyftorna ökat – mellan de som äger och de som hyr, mellan de som har en bostad och de som inte har det, mellan stad och land.

- Därför behövs en ny social bostadspolitik – en politik för goda bostäder till rimliga kostnader så att människor kan leva ett gott liv och att samhället hålls samman. Sveriges Allmännytta har under flera år efterfrågat en ny bostadssocial utredning och välkomnar att denna utredning nu har tillsatts, säger Anders Nordstrand,vd Sveriges Allmännytta.

- Direktivet tar upp flera frågor som var och en är viktiga att ta itu med, inte minst ansvarsfördelningen mellan stat och kommun. En viktig fråga som inte finns med är bostadsbidragets storlek, funktionssätt och räckvidd, menar Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef, Sveriges Allmännytta.

- Det saknas också ett helhetsperspektiv på bostadsförsörjningen. Riksdagen har fastställt ett bostadspolitiskt mål – väl fungerande bostadsmarknader där konsumenternas efterfrågan möter ett utbud av bostäder som svarar mot behoven. Hur ska detta mål uppnås? Då måste man komma in på de stora frågorna – som politikens och marknadens roller och sampel liksom den ekonomiska obalansen mellan upplåtelseformerna, säger Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef, Sveriges Allmännytta.

I uppdraget ingår att analysera hur de allmännyttiga kommunala bostadsaktiebolagen fungerar som verktyg för en socialt hållbar bostadsförsörjning.

- Det är mycket positivt att direktivet lyfter allmännyttans roll för en socialt hållbar bostadsförsörjning. Allmännyttan har i vår moderna historia haft en avgörande betydelse för att undanröja bostadsbrist och höja bostadsstandarden. Idag måste vi utöver kärnverksamheten – att bygga och förvalta bostäder för alla – utveckla rollen som samhällsbyggare och möjliggörare, säger Anders Nordstrand,vd Sveriges Allmännytta.