Bra att Folkhälsomyndigheten tydliggör sina råd till idrotten

Folkhälsomyndigheten har idag gjort ett förtydligande vad gäller de allmänna råden kopplat till träningsmatcher. Som tidigare följer Riksidrottsförbundet råd och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten.

Folkhälsomyndigheten har den 2 april gjort ett förtydligande kopplat till träningsmatcher. I de allmänna råden står fortsatt att träningsmatcher bör skjutas upp men Folkhälsomyndigheten förtydligar samtidigt att det kan vara godtagbart att genomföra träningsmatcher som sammantaget samlar färre än 50 personer om de allmänna råden i övrigt kan följas.

- Det är bra att Folkhälsomyndigheten nu tydliggjort detta efter deras uttalanden i går. Jag har svårt att se att det är så många idrotter som kommer att kunna fortsätta genomföra träningsmatcher med hänsyn till de allmänna råden undvik närkontakt mellan idrottsutövare och undvik onödiga resor i samband med idrottsutövande, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

I de allmänna råden understryks vikten av att hålla avstånd mellan varandra, att alla är noggranna med sin handhygien och att personer med sjukdomssymtom stannar hemma.

Råd i punktform från Folkhälsomyndigheten idag:

• Undvika närkontakt mellan idrottsutövare
  • Om möjligt hålla träningar och andra idrottsaktiviteter utomhus
  • Skjuta upp matcher, tävlingar och cuper
  • Begränsa antalet åskådare och undvika trängsel
  • Undvika onödiga resor i samband med idrottsutövande.

- Idrottsföreningar och specialidrottsförbund har ansvar att besluta om sin verksamhet och jag vet  att det i hela idrottsrörelsen har tagits kloka beslut med fokus på ansvar, att bidra till att rädda sjukvården och minska smittspridningen. Det gör mig stolt. Självklart ska vi nu följa de förtydliganden som Folkhälsomyndigheten ger, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.