Bra att M vaknar – men vården behöver mer pengar

Det är välkommet att Irene Svenonius nu erkänner att det blågröna styret gett vården i Stockholm alldeles för lite resurser för att klara uppdraget. Tyvärr är de 500 miljoner kronor som nu skjuts till alldeles för lite, och för sent. Tillskottet, som ska gå till vården i hela Stockholm, täcker knappt årets sparkrav på Södersjukhuset.

Jonas Lindberg (V) vill att vården i Stockholm ska få tillräckligt med resurser för att klara sitt uppdrag. De blågrönas halva miljard är tyvärr inte tillräckligt.

Sent omsider beslutade den blågröna majoriteten i Region Stockholm att skjuta till en halv miljard kronor till vården. Beskedet kom efter att vårdanställda så gott som dagligen larmat om dygnslånga köer, överfyllda akutmottagningar och fruktansvärda arbetsförhållanden som drabbar både patienter och personal, inför, under och efter trettonhelgen.

– Mer resurser är välkommet, men det kommer för sent och är inte tillräckligt så länge besparingskraven på sjukhusen ligger kvar. Bara Södersjukhuset ska spara 400 miljoner kronor i år. Då räcker inte 500 miljoner till hela Stockholmsvården särskilt långt, säger Jonas Lindberg, Vänsterpartiets vårdpolitiske talesperson i Region Stockholm.

Vänsterpartiet har länge krävt stora satsningar på vården. I årets budget föreslog V bland annat att de årliga besparingskraven på sjukhusen på 2,5 procent helt skulle tas bort.

– Det som behövs nu är både akuta insatser med mer resurser, men också helt nya sjukhusavtal med nya finansieringsramar så att sjukhusen får de resurser de faktiskt behöver långsiktigt. Det måste bli ett slut med budgetar som bygger på önsketänkande, säger Jonas Lindberg.

V: ”Skandal att betalningsförmåga i stället för behov ger patienterna ätstörningsvård i Stockholm”15.12.2021 13:04:00 CET | Pressmeddelande

Dagen ETC avslöjar att Mandometerkliniken, som bedriver en stor del av ätstörningsvården i Region Stockholm, tillåter att patienter som betalar stora summor pengar går före andra patienter i vårdkön. Vänsterpartiet menar att kliniken måste granskas och att det måste ställas hårdare krav på vårdgivarna så att det inte går att köpa sig före i vårdkön.