Bra att Naturvårdsverket tar stort steg mot modernare jakt

Naturvårdsverkets utredning om ändrade jakttider för klövvilt är ett stort steg framåt. – Naturvårdsverket har gjort ett ambitiöst arbete med jakttidsförslagen. Det är viktigt att frågan om skador av vilt i trafik samt i jord- och skogsbruk tas på stort allvar, säger Palle Borgström, LRFs förbundsordförande.

I remissvaret ser LRF mycket positivt på att Naturvårdsverket gör en viktig markering och förflyttning från ett bevarandeperspektiv till en mer modern syn på viltförvaltningen. Det innebär att myndigheten i fortsättningen vill agera i enlighet med den del av strategin för svensk viltförvaltning som säger att ”populationsreglerande jakt på arter som orsakar stora skador bör särskilt främjas.”. Det innebär en anpassning till 2020-talets fauna och dess positiva och negativa effekter i samhället.

– Dagens lagstiftning är långt i från verkligheten. Vi har stora viltstammar som i flera fall inte beskattas i den omfattning som de borde. Både med tanke på värdet i vilt och jakt och de stora viltskadorna i trafik, jordbruk och skogsbruk. Det är viktigt för LRFs medlemmar, som drabbas hårt av viltskadorna, att jägarnas ges ökade möjligheter, säger Palle Borgström.

Flera av förslagen är mycket bra, exempelvis:

• Slopad fredning av vildsvinssugga som åtföljs av smågrisar.
  • Utökad jakttid för rådjur, dovhjort och kronhjort där jakttiden för kronhjort ska gälla hela landet.
  • Fasta datum för älgjaktens start och slut. Slopad möjlighet för länsstyrelserna att besluta om brunstuppehåll och helgförbud. LRFs önskemål är att septemberjakt utökas att gälla även i hela Värmlands-, Dalarnas- och Gävleborgs län och tillåten tid för jakt på rådjur, dovhjort och kronhjort ska vara hela dygnet.
  • Tillåten tid för jakt under dygnet utökas för björn och mufflon. Att tid för jakt med hund efter klövvilt ska avslutas den 31/1. Med LRFs tilläggsönskan att jakt på älg med hund ska vara tillåten även i februari, åtminstone från och med Värmlands-, Dalarnas- och Gävleborgs län och norrut i norrlandslänen.
  • Att skyddsjakt på enskilds initiativ införs på trana och sångsvan.

Däremot ställer sig LRF negativt till att förslagen om:

• Att skyddsjakt på vildsvin, på enskilds initiativ, inte förenklas. LRF yrkar att den jakten ska vara tillåten inom hela den fastighet som skadas av vildsvin.
  • Att skyddsjakten på årskalv av dov- och kronhjort inte utökas till att gälla i hela landet. LRF yrkar att den ska gälla även i Skåne och på Gotland.

Här kan du läsa hela LRFs remissvar:

Lantbruket berett att ta emot 8 000 permitterade23.3.2020 16:30:00 CETPressmeddelande

Livsmedelskedjan har, undantaget restaurangnäringen, hittills klarat sig bra i coronakrisen. Butikshyllorna fylls ständigt på med nya svenska livsmedel. Nu öppnar Sveriges bönder och det gröna näringslivet armarna för att ta emot permitterad arbetskraft från andra sektorer. En första beräkning är att 8 000 personer kan erbjudas arbete. ¬– Många av företagen i primärproduktionen och resten av livsmedelskedjan har just nu både behovet och möjligheterna att ge folk arbete, om vi får rätt beslut tillräckligt snabbt från regeringen, säger Anna Karin Hatt, vd för LRF.

Viktigt besked att livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig21.3.2020 13:03:03 CETPressmeddelande

Regeringen klassar svensk livsmedelsproduktion som en samhällsviktiga funktion. LRF är nöjt med beslutet och Sveriges bönder lovar att göra allt för att kunna fortsätta att producera och leverera livsmedel. – Det är bra att regeringen ger oss ett kvitto på att primärproduktionen av livsmedel är en viktig uppgift för att samhället ska fungera, både i normalläget men kanske framförallt under kriser som den vi nu upplever. Nu är det nödvändigt att lantbrukets personal ges förutsättningar att kunna gå till jobbet precis som vanligt, för att vi ska kunna fortsätta leverera mat från gård till bord på ett tryggt sätt, säger Anna Karin Hatt, vd för LRF.

LRF Mjölks Guldmedaljsutdelning skjuts upp13.3.2020 09:02:28 CETPressmeddelande

Den 30 mars planerades 2020 års Guldmedaljer till förtjänta mjölkbönder i Sverige att delas ut av H.M Konung Carl XVI Gustaf. På grund av den rådande coronasituationen kommer denna utdelning att tills vidare skjutas upp. – Att få LRF Mjölks Guldmedalj ska vara ett minne för livet. En så stor högtidsdag ska därför inte präglas av oro kring corona, säger Palle Borgström, förbundsordförande för LRF.