Bra att pensioner höjs

PRO gläds åt pensionsgruppens överenskommelse, som tillkännagavs nu på eftermiddagen. Pensionerna höjs genom ett särskilt pensionstillägg riktat till dem med en allmän pension mellan 9 000 och 17 000 kronor i månaden.
Christina Tallberg, ordförande PRO, FOTO: Anneli Nygårds

- Det är bra att pensionsgruppen har kommit överens om höjd pension för den här gruppen, som har en obetydligt högre pension än de som har jobbat lite eller inte alls, säger Christina Tallberg, ordförande Pensionärernas Riksorganisation, PRO.

Gruppen som omfattas av pensionstillägget består till stor del av kvinnor som jobbat i låglöneyrken. Överenskommelsen innebär att det så kallade respektavståndet ökar. Skillnaden i pension mellan dem med en låg inkomst och de som inte har jobbat alls har i PRO:s mening varit alltför låg. Det ska synas i pensionskuvertet att man har jobbat.

Pensionsgruppen är också överens om att fortsätta diskussionerna om en långsiktig gemensam lösning för höjda pensioner.

- Det är också glädjande, men inte tillräckligt, säger Christina Tallberg. PRO önskar en bred översyn av hela pensionssystemet och att mer pengar tillförs systemet.

Sten Söderberg, pressekreterare, PRO, telefon 08-701 6710, sten.soderberg@pro.se

Christina Tallberg, ordförande PRO, FOTO: Anneli Nygårds