Bra att regeringen förstärker bostadsbidraget till barnfamiljer

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen i dag beslutat förstärka bostadsbidraget till barnfamiljer. Bostadsbidraget är socialt träffsäkert och det extra tillägget går direkt till dem som har störst behov av stöd.

Regeringen har beslutat förstärka bostadsbidraget till barnfamiljer med ett skattefritt tillägg på 25 procent.

– Bostadsbidrag går till hushåll som har en svag ekonomi och är därför socialt träffsäkert. Det är mycket välkommet att regeringen väljer att förstärka det som en del av sin coronarelaterade stödpolitik, säger Martin Lindvall, samhällspolitisk chef på Fastighetsägarna.

– I rådande situation är det viktigt att finna snabba och enkla lösningar, som att utgå från redan befintliga stödåtgärder. På sikt behöver både storleken på bostadsbidraget och vem som kan omfattas av det ses över. Att regeringen bett Karolina Skog titta på kommunernas möjligheter att komplettera dagens bostadsbidrag inom ramen för den nyligen tillsatta bostadssociala utredningen är ett steg i rätt riktning, säger Martin Lindvall.

Fastighetsägarna kartlägger coronapandemins effekter på stadskärnorna26.5.2020 11:23:03 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har fått stora effekter på utvecklingen i stadskärnorna när myndighetsrestriktioner gjort att färre människor rör sig i våra städer. Fastighetsägarna kartlägger därför tillsammans med HUI Research försäljningsutvecklingen för olika branscher i stadskärnorna och tar dessutom fram prognoser för hur försäljningen i stadskärnorna kommer se ut under 2020.

Äntligen utreder regeringen den sociala bostadspolitiken8.5.2020 13:58:16 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen har beslutat tillsätta en utredning om en social bostadspolitik som ska hjälpa fler in på bostadsmarknaden. Hålen i dagens skyddsnät har blivit både fler och större. Den sociala bostadspolitiken behöver bli mer träffsäker och med dagens besked finns förutsättningar att skapa en bättre modell som ger de mest utsatta större möjlighet att finna ett tryggt boende.