Bra att regeringen förstärker bostadsbidraget till barnfamiljer

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen i dag beslutat förstärka bostadsbidraget till barnfamiljer. Bostadsbidraget är socialt träffsäkert och det extra tillägget går direkt till dem som har störst behov av stöd.

Regeringen har beslutat förstärka bostadsbidraget till barnfamiljer med ett skattefritt tillägg på 25 procent.

– Bostadsbidrag går till hushåll som har en svag ekonomi och är därför socialt träffsäkert. Det är mycket välkommet att regeringen väljer att förstärka det som en del av sin coronarelaterade stödpolitik, säger Martin Lindvall, samhällspolitisk chef på Fastighetsägarna.

– I rådande situation är det viktigt att finna snabba och enkla lösningar, som att utgå från redan befintliga stödåtgärder. På sikt behöver både storleken på bostadsbidraget och vem som kan omfattas av det ses över. Att regeringen bett Karolina Skog titta på kommunernas möjligheter att komplettera dagens bostadsbidrag inom ramen för den nyligen tillsatta bostadssociala utredningen är ett steg i rätt riktning, säger Martin Lindvall.

Så konsumerade vi i våra stadskärnor – före och under coronakrisen23.9.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Det gick bra för våra svenska stadskärnor under 2019 och den totala omsättningen ökade med 2 procent. Bäst gick det för stadskärnornas caféer, restauranger och hotell som gynnades av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Positivt med åtgärder för mer solenergi men investeringsstödet behöver bli mer träffsäkert21.9.2020 12:00:00 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna ger både ris och ros till regeringens budgetproposition för 2021. Dubbleringen av effektgränsen för solceller är ett bra första steg för mer förnybar energi. Den förstärkning av investeringsstödet för hyreslägenheter och studentbostäder som lanserats behöver kompletteras med fler åtgärder för att bli mer träffsäker anser Fastighetsägarna.

Ekonomin ljusnar och hyrorna måste följa med17.9.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Pandemin drabbade Sverige hårt under våren och orsakade utbredd oro i samhället. Men nu har smittspridningen minskat och ekonomin har inlett en tydlig återhämtning. I förhandlingarna om 2021 års hyresjustering är det centralt att bruksvärdeshyrornas justering får följa med den samhällsekonomiska utvecklingen. För att möjliggöra en bra och långsiktig förvaltning, stärka hyresrättens ställning och dessutom motverka den växande bostadsbristen bör den allmänna hyresnivån i huvudstadsregionen justeras med 2,9 procent under 2021, anser Fastighetsägarna Stockholm.

Fastighetsägarna Stockholm kraftsamlar för en öppen stad9.7.2020 11:31:31 CESTPressmeddelande

Initiativet Stockholmslöftet som nu sjösätts handlar om att vi tillsammans måste ta ansvar för att hålla Stockholm öppet och levande. Fastighetsägarna Stockholm, Svensk Handel, Visita Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm står bakom initiativet som vänder sig direkt till såväl företag och organisationer som till besökare och invånare med uppropet ”Öppen stad – allas ansvar”.