Bra att regeringen utreder bättre panthantering i bostadsrätter

Regeringen har beslutat att tillsätta en utredning för att se över hur ett offentligt bostadsrättsregister ska utformas. Utredningen välkomnas av Fastighetsägarna som tidigare påtalat behovet av ett bättre regelverk för pantsättning av bostadsrätter.

Utredningen leds av utredaren Bengt Kjellson som senast den 1 juli 2022 ska överlämna ett förslag på ett nytt bostadsrättsregister.

Utredningen välkomnas av Fastighetsägarna som påtalat behovet av ett bättre regelverk för pantsättning av bostadsrätter. Flera organisationer och myndigheter, till exempel Riksbanken, har framhållit att det nuvarande systemet medför en risk för de svenska hushållens ekonomi.

– Bostadsrätten har en stark ställning på den svenska bostadsmarknaden och lån till denna boendeform står för en betydande andel av de svenska hushållens skuldsättning. Det är därför viktigt att dessa lån får samma säkra hantering som lån till villor. Brister i säkerheten vid hantering av panter vid lån till bostadsrätt kan leda till stora förluster för enskilda bostadsrättshavare eller bostadsrättsföreningar och riskerar en sämre regelmässig behandling av bostadsrättslån. För finansmarknaden kan osäkerheten påverka förtroendet för säkerställda obligationer, något som i förlängningen kan öka lånekostnaderna för den enskilde bostadsrättshavaren, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Förutom de finansiella aspekterna lägger det nuvarande regelsystemet ett tungt ansvar på bostadsrättsföreningar att föra förteckning av alla pantsättningar i föreningen, vilket många gånger handlar om stora värden. Frågan om pantsättning är dock tätt knuten till bostadsrättsinnehavet och medlemskapet i en bostadsrättsförening, något som är och måste förbli en angelägenhet för föreningen. Detta innebär att utredaren får ett utmanande uppdrag.

– Bristerna i det nuvarande regelverket för pantsättning av bostadsrätter påtalades redan på 90-talet och frågan har också utretts i två omgångar. För att man ska lyckas denna gång, vilket är nödvändigt, är det viktigt att ha förståelse för att en bostadsrätt är en speciell upplåtelseform som inte kan behandlas på samma sätt som innehav av fastighet. Utredaren måste hitta en lösning som inte rubbar de grundläggande föreningsrättsliga principer som gäller för en bostadsrättsförening, säger Johan Kleveland, förbundsjurist och ansvarig för bostadsrättsfrågor på Fastighetsägarna Sverige.

Statens uppgift att stötta företag i kris16.1.2021 14:09:53 CETPressmeddelande

Regeringen har meddelat att ett nytt hyresstöd till småföretagare ska införas för första kvartalet 2021. Stödet har samma konstruktion som hyresstödet som fanns under 2020, där fastighetsägaren och staten förutsätts dela på kostnaden för sänkta hyror till lokalhyresgäster. Stödets konstruktion innebär att staten övervältrar ansvar på enskilda fastighetsägare att både avgöra vilka företag som skall få stöd och bekosta stödet.

Fastighetsbranschen kommer fortsätta ta ansvar för att minska smittspridningen8.1.2021 16:47:20 CETPressmeddelande

Fastighetsföretag, köpcentrum och gallerior har under hela pandemin vidtagit åtgärder för att minska risken för trängsel och smittspridning. Antalet besökare har minskat kraftigt sedan de skärpta restriktionerna infördes. Fastighetsägarna tar nu utifrån Folkhälsomyndighetens föreskrifter fram nya rekommendationer för hur fastighetsägare kan fortsätta att bidra till minskad trängsel och motverka smittspridning.

Tillfällig pandemilag får inte begränsa verksamheter som behöver vara öppna22.12.2020 09:53:15 CETPressmeddelande

Det är viktigt att inte begränsa de verksamheter som behöver vara öppna och som kan genomföras på ett smittsäkert sätt. Många fastighetsägare tar ett stort ansvar för att minska trängsel och smittspridning genom en rad åtgärder för att förebygga trängsel. Skulle regeringen använda de långtgående möjligheterna att stänga ned verksamheter som föreslås i den tillfälliga pandemilagen är det ett ingrepp i näringsfriheten och egendomsskyddet. Fastighetsägare måste då kompenseras fullt ut. Det skriver Fastighetsägarna i sitt remissvar till regeringens förslag om en tillfällig pandemilag.