Bra att regeringen vill underlätta flexibel användning av byggnader

Regeringen har idag gett Boverket i uppdrag att utreda hur reglerna kan ändras för att byggnader ska kunna användas mer flexibelt och till exempel omvandla kontor till bostäder. – Vi är positiva till att befintliga byggnader kan användas på olika sätt under en livscykel, men det kommer inte lösa bostadsbristen som bostadsministern hoppas, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Boverket har idag fått i uppdrag av regeringen att snabbutreda hur bland annat reglerna i plan- och bygglagen (PBL) kan bli mer flexibla för att underlätta ombyggnad av kontors- och butikslokaler till bostäder. Regeringens förhoppning är att åtgärderna ska leda till fler bostäder i centrala lägen.

– Det är bra att regelverket ska bli mer flexibelt, för att underlätta för fastighetsägare att kunna ändra inriktning i en fastighet i takt med att behoven och efterfrågan förändras. Det är både hållbart och nödvändigt. Men vi behöver långsiktiga regelförbättringar som gör det möjligt att ändra inriktning inte bara från kontor och affär till bostad utan generellt, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Fastighetsägarnas delar inte regeringens syn på kontorsmarknadens utveckling.

– Efterfrågan på kontor är stabil och även om hem- och distansarbete kan komma att bli en del av arbetsveckan vet vi att kontoren behövs för att skapa kreativitet, utveckling och företagskultur, säger Anders Holmestig fortsätter.

– Enbart flexiblare regelverk kommer inte lösa bostadsbristen varken på kort eller lång sikt. Det behövs också andra och fler åtgärder på hyresmarknaden och att även skattelagstiftningen ses över, säger Anders Holmestig.