Bra att regeringen vill underlätta för fastighetsägare att vräka grovt kriminella

Regeringen tillsätter en ny statlig utredning med uppdraget att göra det lättare för fastighetsägare att kunna vräka kriminella som använder lokaler och bostäder för brottslighet. – Det är ett stort samhällsproblem att organiserad brottslighet etablerar sig i lokaler som det sedan är mycket svårt för fastighetsägare att bli av med. Det behövs effektiva juridiska verktyg och det är därför bra att regeringen lyssnat på fastighetsbranschen, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Regeringen tillsätter en statlig utredning med uppdrag att utreda hur det ska bli enklare att vräka kriminella hyresgäster som använder lokaler och bostäder för exempelvis narkotikaförsäljning, vapenhantering eller annan grov brottslighet.

– Boende, företagare och besökare har rätt till en trygg och säker miljö. Ett viktigt steg för att öka tryggheten är att den organiserade brottsligheten inte kan agera ostört för att fastighetsägare inte har de juridiska verktygen för att bli av med kriminella. Utredningen är ett viktigt steg på vägen för att öka tryggheten, säger Anders Holmestig.