Bra att regeringen vill underlätta för fastighetsägare att vräka grovt kriminella

Regeringen tillsätter en ny statlig utredning med uppdraget att göra det lättare för fastighetsägare att kunna vräka kriminella som använder lokaler och bostäder för brottslighet. – Det är ett stort samhällsproblem att organiserad brottslighet etablerar sig i lokaler som det sedan är mycket svårt för fastighetsägare att bli av med. Det behövs effektiva juridiska verktyg och det är därför bra att regeringen lyssnat på fastighetsbranschen, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Regeringen tillsätter en statlig utredning med uppdrag att utreda hur det ska bli enklare att vräka kriminella hyresgäster som använder lokaler och bostäder för exempelvis narkotikaförsäljning, vapenhantering eller annan grov brottslighet.

– Boende, företagare och besökare har rätt till en trygg och säker miljö. Ett viktigt steg för att öka tryggheten är att den organiserade brottsligheten inte kan agera ostört för att fastighetsägare inte har de juridiska verktygen för att bli av med kriminella. Utredningen är ett viktigt steg på vägen för att öka tryggheten, säger Anders Holmestig.

2021 ett viktigt återhämtningsår för landets stadskärnor4.10.2022 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Omsättningen ökade med 10 procent i stadskärnorna under 2021. Fyra av fem besökare kom tillbaka efter pandemin. Allra mest ökade omsättningen i storstäderna. Småstäderna ökade minst, men är samtidigt den enda stadskärnegrupp som är uppe i en omsättning som är högre än före pandemin. Detta visar årets rapport Cityindex Sverige, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.

Större hyresjusteringar nödvändiga för att möta de ökade kostnaderna3.10.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

De årliga hyresförhandlingarna för 2023 års allmänna hyresjusteringar inleds nu runt om i landet. Kraftigt ökade räntor och förvaltningskostnader slår hårt mot fastighetsbranschen vilket avspeglas i Fastighetsägarna MittNords yrkanden. "För att fastighetsföretagen ska kunna hantera de kraftigt ökade kostnaderna behövs betydligt större hyresjusteringar 2023", säger Lisa Hjelm, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.