Bra att riksdagen vill ge ersättning vid en nedstängning

Fastighetsägarna välkomnar att riksdagens socialutskott idag tydliggjort att fastighetsägare och företag som drabbas av en eventuell nedstängning ska kompenseras, om regeringen använder sig av de befogenheter som den nya tillfälliga pandemilagen ger.

Riksdagens socialutskott tydliggjorde idag i sitt beslut att de verksamheter som drabbas av en eventuell stängning ska ha rätt till ekonomisk ersättning enligt den tillfälliga pandemilag som riksdagen beslutar om imorgon. Socialutskottet har beslutat att regeringen ska återkomma med ett förslag till hur företag och fastighetsägare ska kompenseras vid ett beslut om en eventuell nedstängning.

– Om regeringen stänger ned gallerior, varuhus eller köpcentrum behöver det följas av ersättning till de som drabbas eftersom det de facto handlar om ett näringsförbud. Rätten till ersättning är grundlagsskyddad och det är därför bra att riksdagen tydligt uttalar att verksamheter som drabbas av en eventuell nedstängning ska ersättas, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

– Vi förstår att regeringen vill förbereda sig för att kunna vidta åtgärder om smittspridningen ökar, men en nedstängning får bara vara det sista alternativet staten tar till när andra mindre ingripande åtgärder använts och inte gett effekt, säger Anders Holmestig.

– Fastighetsföretagen har under hela coronapandemin vidtagit många åtgärder för att minska trängsel och smittspridning.  Vi kommer tillsammans med våra medlemmar fortsätta arbeta för att minska risken för trängsel i köpcentrum och gallerior, säger Anders Holmestig.

Statens uppgift att stötta företag i kris16.1.2021 14:09:53 CETPressmeddelande

Regeringen har meddelat att ett nytt hyresstöd till småföretagare ska införas för första kvartalet 2021. Stödet har samma konstruktion som hyresstödet som fanns under 2020, där fastighetsägaren och staten förutsätts dela på kostnaden för sänkta hyror till lokalhyresgäster. Stödets konstruktion innebär att staten övervältrar ansvar på enskilda fastighetsägare att både avgöra vilka företag som skall få stöd och bekosta stödet.

Fastighetsbranschen kommer fortsätta ta ansvar för att minska smittspridningen8.1.2021 16:47:20 CETPressmeddelande

Fastighetsföretag, köpcentrum och gallerior har under hela pandemin vidtagit åtgärder för att minska risken för trängsel och smittspridning. Antalet besökare har minskat kraftigt sedan de skärpta restriktionerna infördes. Fastighetsägarna tar nu utifrån Folkhälsomyndighetens föreskrifter fram nya rekommendationer för hur fastighetsägare kan fortsätta att bidra till minskad trängsel och motverka smittspridning.

Tillfällig pandemilag får inte begränsa verksamheter som behöver vara öppna22.12.2020 09:53:15 CETPressmeddelande

Det är viktigt att inte begränsa de verksamheter som behöver vara öppna och som kan genomföras på ett smittsäkert sätt. Många fastighetsägare tar ett stort ansvar för att minska trängsel och smittspridning genom en rad åtgärder för att förebygga trängsel. Skulle regeringen använda de långtgående möjligheterna att stänga ned verksamheter som föreslås i den tillfälliga pandemilagen är det ett ingrepp i näringsfriheten och egendomsskyddet. Fastighetsägare måste då kompenseras fullt ut. Det skriver Fastighetsägarna i sitt remissvar till regeringens förslag om en tillfällig pandemilag.