Bra att riksdagen vill ge ersättning vid en nedstängning

Fastighetsägarna välkomnar att riksdagens socialutskott idag tydliggjort att fastighetsägare och företag som drabbas av en eventuell nedstängning ska kompenseras, om regeringen använder sig av de befogenheter som den nya tillfälliga pandemilagen ger.

Riksdagens socialutskott tydliggjorde idag i sitt beslut att de verksamheter som drabbas av en eventuell stängning ska ha rätt till ekonomisk ersättning enligt den tillfälliga pandemilag som riksdagen beslutar om imorgon. Socialutskottet har beslutat att regeringen ska återkomma med ett förslag till hur företag och fastighetsägare ska kompenseras vid ett beslut om en eventuell nedstängning.

– Om regeringen stänger ned gallerior, varuhus eller köpcentrum behöver det följas av ersättning till de som drabbas eftersom det de facto handlar om ett näringsförbud. Rätten till ersättning är grundlagsskyddad och det är därför bra att riksdagen tydligt uttalar att verksamheter som drabbas av en eventuell nedstängning ska ersättas, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

– Vi förstår att regeringen vill förbereda sig för att kunna vidta åtgärder om smittspridningen ökar, men en nedstängning får bara vara det sista alternativet staten tar till när andra mindre ingripande åtgärder använts och inte gett effekt, säger Anders Holmestig.

– Fastighetsföretagen har under hela coronapandemin vidtagit många åtgärder för att minska trängsel och smittspridning.  Vi kommer tillsammans med våra medlemmar fortsätta arbeta för att minska risken för trängsel i köpcentrum och gallerior, säger Anders Holmestig.

Fastighetsägarna samarbetspartner när Vänersborg får medel från Tillväxtverket30.3.2021 17:00:38 CEST | Pressmeddelande

Vänersborgs kommun får 2 250 000 kronor från Tillväxtverket för att tillsammans med näringslivet satsa på hållbar plats- och destinationsutveckling. Av 150 olika projekt som sökte medel från Tillväxtverket, var det bara 12 som beviljades. Och Vänersborg var en av dem. Projektet startar omgående och pågår till och med april 2022. Förutom Vänersborgs kommun finns bland annat Fastighetsägarna GFR med som samverkanspartners i ansökan.

För effektivare lokalutnyttjande slopa kravet på momspliktig lokalhyresgäst23.3.2021 13:49:26 CET | Nyheter

I ett svar på regeringens hearing om moms vid lokalhyra uppmanar Fastighetsägarna regeringen att ändra momsreglerna så att lokaluthyrning med moms även kan ske till hyresgäster som inte bedriver momspliktig verksamhet i lokalerna. Det skulle skapa större flexibilitet som ökar ett hållbart lokalutnyttjande och bidra till att fler momsbefriade verksamheter kan få tillgång till fler lokaler.