Bra besked från regeringen

Almega välkomnar regeringens förslag på åtgärder för jobb och omställning som de kommit överens om med samarbetspartierna.

- Det är bra att fler unga och oförsäkrade får en tryggare vardag när de drabbas av arbetslöshet. Fler utbildningsplatser på högskolan, yrkeshögskolan och på komvux är rätt åtgärder för att möta coronakrisen, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef Almega.

- Arbetsmarknadsutbildningarna måste också prioriteras så att vi snabbt kan få ut arbetslösa i bristyrken inom exempelvis vård och omsorg. Vi hade dock helst sett en ännu större satsning på den aktiva arbetsmarknadspolitiken där fristående jobb- och utbildningsförmedlare är centrala, avslutar Andreas Åström.