BRA blir kvar i Skellefteå – förlänger trafiken året ut

Flygbolaget BRA har beslutat att förlänga flygtrafiken till Stockholm-Bromma från Skellefteå Airport året ut. Sträckan trafikeras torsdagar och söndagar under hösten. ”Ser vi samma fina utveckling på resandet under hösten som vi sett under sommaren finns det stora möjligheter för ökad trafik till och från Skellefteå framöver” säger Martin Erkenborn, kommersiell chef på BRA.

Flygbolaget BRA har under sommaren trafikerat Stockholm-Bromma och Göteborg som sommardestinationer. Utvecklingen på dessa flyglinjer har kraftfullt överstigit förväntningarna varvid flygbolaget nu beslutat om en långsiktig etablering i Skellefteå.

- Tillväxten i Skellefteå med omnejd är exceptionell och vi vill bidra till den utvecklingen genom att tillhandahålla klimateffektiva och flexibla resealternativ för Skellefteås växande marknad. Vårt mål att bli världens första fossilfria flygbolag och det harmoniserar väl med Skellefteås arbete för hållbart resande säger BRA’s kommersiella chef Martin Erkenborn.

Under hösten erbjuder flygbolaget BRA två avgångar per vecka till Stockholm-Bromma från Skellefteå. Med en smidig mellanlandning på Bromma kan du enkelt ta dig vidare till Malmö, Göteborg, Visby eller någon annan av bolagets 12 inrikesdestinationer.

- Skellefteå växer kraftfullt och vi har ett stort behov av kommunikationer till och från regionen. Vi ser BRA´s förlängning av flyglinjen till Stockholm-Bromma som mycket viktigt då det ger förbättrad tillgänglighet för vårt växande näringsliv, våra besökare och för våra invånare säger Robert Lindberg VD Skellefteå Airport.

Flygningarna görs med ett ungt och modernt propellerflygplan (ATR 72-600) som är världens klimateffektivaste regionalflygplan. Kunderna erbjuds att välja MiljöClass som är en biljett där fossilt bränsle är utbytt mot biobränsle. Samtliga resor som görs med BRA är dessutom fullt klimatkompenserade. BRA har som målsättning att vara det första fossilfria flygbolaget i världen senast år 2030, att öka biobränsleanvändningen och att vara det första kommersiella flygbolag som flyger elflygplan i Sverige.

Tidtabell Skellefteå - Stockholm Bromma

MånTisOnsTorFreLörSön
Från Skellefteå       11:05     15:05
Från Bromma       09:00     13:00

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

AMF invests SEK 200M in the Swedish airline Braathens Regional Airlines15.10.2021 16:16:05 CEST | Press release

The equity investment is made in connection with the growth journey that the airline has begun after the pandemic. The airline has launched an ambition of reaching net-zero by 2030, combined with sound profitability. - The investment supports our ambition of combining growth and increased connectivity with becoming the first airline in the world to reach net-zero, says Per G. Braathen, chairman of Braathens Regional Airlines.

AMF investerar 200 miljoner i flygbolaget BRA15.10.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

AMF investerar 200 miljoner i flygbolaget BRA. Nyemissionen görs i samband med den tillväxtresa som flygbolaget har påbörjat efter pandemin. Syftet är att finansiera flygbolagets höga målsättning att bli ett av världens första flygbolag som når netto-noll utsläpp och samtidigt växa med god lönsamhet. - Investeringen gör att vi kan genomföra vår satsning där vi kombinerar ökad tillgänglighet med minskat koldioxidavtryck, säger Per G. Braathen, ordförande i BRA.

BRA samarbetar med ATR och Neste för att påskynda 100% SAF-certifiering16.9.2021 15:30:00 CEST | Pressmeddelande

Flygbolaget BRA och den fransk-italienska flygplanstillverkaren ATR skriver idag under en överenskommelse om att de tillsammans med finska bioflygbränsletillverkaren Neste ska genomföra en certifiering av 100% bioflygbränsleinblandning vid flygningarna. Redan under första kvartalet nästa år planeras den första testflygningen. Initiativet kapar 80% av utsläppen jämfört med fossilt flygbränsle.

Succé för flygbolaget BRA i Halmstad – sommaren överträffade alla förväntningar14.9.2021 11:09:13 CEST | Pressmeddelande

Den 12 maj återstartade flygbolaget BRA efter 13 månader utan reguljärtrafik. Att starta upp mitt i en pandemi medför många osäkerhetsfaktorer men med facit i hand var det en lyckträff att återstarta inför sommaren. ”Med denna fantastiska sommar i ryggen känns det helt rätt att växla upp inför hösten”, säger flygbolaget kommersiella chef Martin Erkenborn.