BRA förlänger flygsäsongen till Sälen

Efterfrågan på skidflyg till Sälen gör nu att flygbolaget BRA utökar säsongen och möjliggör klimatkompenserat skidflyg även under påsklovet.

Foto: SkiStar

De flesta premiäravgångarna till Sälen var fullbokade långt innan avresa från Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Helsingborg/Ängelholm och Växjö.

Efterfrågan har fortsatt varit stark, framförallt under skolloven, vilket innebär att många avgångar redan är fullbokade.

Bäst bokat till Sälen i vinter är det från Malmö, där långt mer än hälften av alla flygstolar hela säsongen redan är bokade. Från Stockholm kan det vara svårt att hitta någon plats alls förrän i slutet av mars.

Detta gör att BRA nu förlänger säsongen till Sälen från Stockholm, Malmö och Helsingborg/Ängelholm, så att påsken inkluderas.

Förutom direktflyg från Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Helsingborg/Ängelholm och Växjö är det möjligt att flyga med ett flygbyte på Bromma, från bland annat: Visby, Trollhättan, Ronneby, Kalmar, Kristianstad och Halmstad, Malmö, Göteborg och Ängelholm.

Aktuella priser och flygtider: direktflyg till Sälen från:

• Stockholm Bromma: Tur och retur Stockholm-Sälen från 1407 kr. Avgång på torsdagar. Flygtid: 1 tim 05 min.
  • Göteborg: Tur och retur Göteborg-Sälen från 1411 kr. Avgång på söndagar. Första avresa 26 jan 2020. Flygtid: 1 tim 15 min.
  • Malmö: Tur och retur Malmö-Sälen från 1429 kr. Avgång på söndagar. Flygtid: 1 tim 25 min.
  • Helsingborg/Ängelholm: Tur och retur Helsingborg/Ängelholm-Sälen från 1434 kr. Avgångar på torsdagar och söndagar. Flygtid: 1 tim 20 min.
  • Växjö: Tur och retur Växjö-Sälen från 1421 kr. Avgång på söndagar. Första avresa 26 jan 2020. Flygtid: 1 tim 20 min.

Aktuella priser och flygtider till Sälen med flygbyte på Bromma från:

• Halmstad: Tur- och returresa Halmstad-Sälen via Bromma från 1823 kr. Avgångar på tors och sön. Flygtid Halmstad-Bromma-Sälen är 2 tim 15 min.
  • Kristianstad: Tur- och returresa Kristianstad-Sälen via Bromma från 1833 kr. Avgångar på tors. Flygtid Kristianstad-Bromma-Sälen är 2 tim 20 min.
  • Kalmar: Tur- och returresa Kalmar-Bromma-Sälen från 1814 kr. Avgångar på tors och sön. Under jan end tors. Flygtid 2 tim 05 min.
  • Ronneby: Tur- och returresa Ronneby-Bromma-Sälen från 1818 kr. Avgångar på tors och sön. Under jan end tors. Flygtid 2 tim 10 min.
  • Trollhättan: Tur- och returresa Trollhättan-Bromma-Sälen från 1816 kr. Avgångar på tors. Flygtid 2 tim 10 min.
  • Visby: Tur- och returresa Visby-Bromma-Sälen från 1820 kr. Avgångar på tors och sön. Flygtid 1 tim 45 min.

Flyg till norska Trysil

Eftersom den nya flygplatsen i Sälen nästan ligger på den norska gränsen, är det nära till den norska skidorten Trysil, dit det även går skidbussar direkt från flygplatsen.

Skidbuss från flygplatsen

Från och till Sälens flygplats finns busstransport med korta restider: Hundfjället: 10 min, Tandådalen: 15 min, Stöten: 18 min, Högfjället: 20 min, Lindvallen: 25 min, Kläppen: 45 min, Norska Trysil: 40 min. Buss bokas separat via Sälenbuss.

Hundspann från flygplatsen

Det är även möjligt att boka hundspann från och till flygplatsen för de som önskar. Med tio Alaskian Huskies och en förare per släde tar det cirka 45-60 minuter till Hundfjället, Tandådalen och Högfjället. Varma kläder får lånas vid ankomst. Läs mer på www.flygbra.se/salen

Via BRAs sajt går det även att boka hyrbil som väntar på flygplatsen när man kommer fram.

Om flygningarna

Flygningarna genomförs främst med BRAs moderna och klimateffektiva propellerflygplan från ATR med plats för 72 passagerare. Alla utsläpp från BRA klimatkompenseras alltid av flygbolaget utan extra kostnad för passagerarna. De som önskar kan välja att boka BRA Miljö Class som inkluderar fossilfritt biobränsle.

BRA flyger i vinter till Sälen direkt från Göteborg, Stockholm Bromma, Malmö, Ängelholm och Växjö.

Boka via www.flygbra.se/salen

Foto: SkiStar

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.