BRA första flygbolaget med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige

Svenska inrikesflygbolaget BRA har beviljats medlemskap i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige. Inga andra flygbolag är med i organisationen sedan tidigare.

BRA arbetar sedan 2015 aktivt mot ett fossilfritt inrikesflyg, med ambitiösa mål, bland annat halvering av utsläppen från sina passagerare till 2025. Bolaget arbetar även mot målet – ett fossilfritt flyg år 2030.

”Vi vill vara med och driva arbetet framåt och visa att vi menar allvar när det gäller inrikesflygets möjligheter att bli fossilfritt” säger Anna Soltorp som är Hållbarhetsansvarig hos flygbolaget BRA.

Redan år 2009 blev BRA det första miljöcertifierade passagerarflygbolaget i världen, då under bolagsnamnen Malmö Aviation och Sverigeflyg. Sedan dess har bolaget arbetat för att minska utsläppen.

”Vi på BRA arbetar med två spår som bevisligen ger direkta utsläppsminskningar. Dels stora investeringar i nya flygplan som hos oss visar på minskningar med drygt 30 procent per passagerare och kilometer, dels biobränsle som redan nu används i alla våra flygplan i begränsad utsträckning men som vi vill ska öka” fortsätter Anna Soltorp.

Kort om flygbolaget BRAs arbete:

• Nya, klimateffektiva turbopropellerflygplan, utan höghöjdseffekter på 19 av 23 flyglinjer.
  • Nya, moderna jetflygplan kommer till BRA år 2020, då de äldre jetflygen pensioneras.
  • Testflyg mellan Bromma och Umeå med biobränsle år 2017 visade 67-procentig utsläppsminskning.
  • Erbjuder Grönt Avtal till alla företagsresenärer, garanterar biobränsleanvändning.
  • Kundklubbsmedlemmar kan byta bonuspoäng mot biobränsle sedan 2017.
  • Alla BRAs egna tjänsteresor görs med fem procent iblandad biobränsle.
  • Flyger alltid så rakt som möjligt utifrån myndigheternas gällande flygvägar.

Om Fossilfritt Sverige

Fossilfritt Sverige startades som ett initiativ av regeringen inför klimatmötet i Paris 2015 med målet att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Fossilfritt Sverige är en plattform för dialog och samverkan mellan företag, kommuner och andra typer av aktörer som vill göra Sverige fritt från fossila bränslen. Initiativet samlar kunskapen och viljan i alla samhällssektorer och verkar för att synliggöra det klimatarbete som sker runt om i landet. Fossilfritt Sverige arbetar för att påskynda omställningen inte bara för att det är möjligt utan också för att det är ekonomiskt lönsamt.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som medlem av regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BRA prisas för sitt hållbarhetsarbete - BRA tar hem Grand Travel Awards Hållbarhetspris15.2.2019 09:46:20Pressmeddelande

Juryns nominering lyder: "BRA har under 2018 tagit ledartröjan i debatten för bioflygbränsle och har som första flygbolag gått med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, med målet att bli fossilfritt år 2030. Dessutom har BRA gjort det enkelt för både privat- och företagskunder att betala för att flyga fossilfritt, vilket ökar betalningsviljan bland kunderna att flyga klimatsmart."

Vols directs entre Lyon et Göteborg en Suède - Une nouvelle ligne et bio- carburants !6.2.2019 14:43:45Pressmeddelande

A partir du 4 mars 2019 et deux fois par semaine, la nouvelle ligne de la compagnie BRA démarrera avec deux vols hebdomadaires entre Lyon et Göteborg, un vol aller -retour les lundis et les jeudis. Très concernée par l'impact de la pollution aérienne sur l'environnement, BRA est la première compagnie à proposer à ses usagers une « option bio-carburant ». Lors de l'achat du billet sur le site web de BRA, il est possible, moyennant un surcoût de 30€, de contribuer à remplacer environ 40-50 % du carburant d'origine fossile par un biocarburant.