BRA första flygbolaget med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige

Svenska inrikesflygbolaget BRA har beviljats medlemskap i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige. Inga andra flygbolag är med i organisationen sedan tidigare.

BRA arbetar sedan 2015 aktivt mot ett fossilfritt inrikesflyg, med ambitiösa mål, bland annat halvering av utsläppen från sina passagerare till 2025. Bolaget arbetar även mot målet – ett fossilfritt flyg år 2030.

”Vi vill vara med och driva arbetet framåt och visa att vi menar allvar när det gäller inrikesflygets möjligheter att bli fossilfritt” säger Anna Soltorp som är Hållbarhetsansvarig hos flygbolaget BRA.

Redan år 2009 blev BRA det första miljöcertifierade passagerarflygbolaget i världen, då under bolagsnamnen Malmö Aviation och Sverigeflyg. Sedan dess har bolaget arbetat för att minska utsläppen.

”Vi på BRA arbetar med två spår som bevisligen ger direkta utsläppsminskningar. Dels stora investeringar i nya flygplan som hos oss visar på minskningar med drygt 30 procent per passagerare och kilometer, dels biobränsle som redan nu används i alla våra flygplan i begränsad utsträckning men som vi vill ska öka” fortsätter Anna Soltorp.

Kort om flygbolaget BRAs arbete:

• Nya, klimateffektiva turbopropellerflygplan, utan höghöjdseffekter på 19 av 23 flyglinjer.
  • Nya, moderna jetflygplan kommer till BRA år 2020, då de äldre jetflygen pensioneras.
  • Testflyg mellan Bromma och Umeå med biobränsle år 2017 visade 67-procentig utsläppsminskning.
  • Erbjuder Grönt Avtal till alla företagsresenärer, garanterar biobränsleanvändning.
  • Kundklubbsmedlemmar kan byta bonuspoäng mot biobränsle sedan 2017.
  • Alla BRAs egna tjänsteresor görs med fem procent iblandad biobränsle.
  • Flyger alltid så rakt som möjligt utifrån myndigheternas gällande flygvägar.

Om Fossilfritt Sverige

Fossilfritt Sverige startades som ett initiativ av regeringen inför klimatmötet i Paris 2015 med målet att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Fossilfritt Sverige är en plattform för dialog och samverkan mellan företag, kommuner och andra typer av aktörer som vill göra Sverige fritt från fossila bränslen. Initiativet samlar kunskapen och viljan i alla samhällssektorer och verkar för att synliggöra det klimatarbete som sker runt om i landet. Fossilfritt Sverige arbetar för att påskynda omställningen inte bara för att det är möjligt utan också för att det är ekonomiskt lönsamt.

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.

Nytt direktflyg från Växjö till Sälen Trysils fyra skidorter med klimatkompenserat flyg i vinter22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Växjö och Sveriges nyaste flygplats, Scandinavian Mountains Airport. Med nya flyget nås fyra skidorter i Sälen Trysil, Skandinaviens största skidområde, på cirka två timmar. Flygplatsen öppnar i december 2019 och BRA är första flygbolaget med flygningar till Sälen Trysil – alla helt klimatkompenserade.

Direktflyg från fem städer till Skandinaviens största skidområde när BRA är först ut till nya Scandinavian Mountains Airport – Sälen Trysil22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Ängelholm, Växjö och Sveriges nyaste flygplats i Sälenfjällen: Scandinavian Mountains Airport. Med nya, klimatkompenserade direktflyget nås Skandinaviens största skidområde med fyra skidorter på cirka två timmar.

Nytt direktflyg från Göteborg till Sälen Trysils fyra skidorter med BRA i vinter22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Göteborg och Sveriges nyaste flygplats, Scandinavian Mountains Airport. Med nya flyget nås Sälen Trysils fyra skidorter, Skandinaviens största skidområde på cirka två timmar. Flygplatsen öppnar i december 2019 och BRA är första flygbolaget att erbjuda flygresor till Sälen Trysil – alla helt klimatkompenserade.