BRA fortsätter att fokusera på kostnadsminskning och effektivisering

Med ett generellt marknadsläge med minskad efterfrågan på inrikesflygresor, kraftiga kostnadsökningar genom stigande priser på flygbränsle, svag kronkurs, flygskatt, stigande flygplatsavgifter och flygskam på toppen av det, väljer BRA att ytterligare fokusera på att minska sina kostnader och på att jobba ännu smartare.

Christian Clemens har valt att lämna sin roll som VD för BRA för att återvända till researrangörssidan.

Och till arbetande styrelseordförande och ny VD för BRA tillsätts norrmannen Geir Stormorken (56 år). Geir känner redan verksamheten väl, då han har en central roll i holdingbolaget Braganza som äger BRA. Geir har även suttit i flygbolagets styrelse sedan 2002.

– Christian har under åren som VD stärkt BRAs kundorientering och digitalisering och har varit starkt drivande bakom den grönare marknadsposition som BRA tagit. Jag är tacksam för den gedigna insats Christian gjort för BRA och önskar honom verkligen varmt lycka till med framtida uppgifter och engagemang, säger Per G. Braathen.

– Jag har samtidigt stort förtroende för Geir som glädjande tackat ja till sin nya roll som arbetande styrelseordförande för BRA. Han har gedigen kännedom om flygbolagsdrift och den svenska flygmarknaden, säger Per G. Braathen.

Geir kommer tillsammans med ledningsgruppen för BRA att ytterligare intensifiera arbetet med att identifiera åtgärder för att minska bolagets kostnader, effektivisera och utveckla attraktiva erbjudanden och tjänster. Vilka de konkreta åtgärderna blir är för tidigt att kommentera, men kan innebära någon avgång mindre på några flyglinjer eller att någon mindre och olönsam flyglinje läggs ned.

Under förra året minskade BRA sina kostnader med cirka 70 miljoner kronor genom olika åtgärder, bland annat ökade bolaget sitt samarbete med flygplatserna i Sverige och flyttade över sin markbaserade kundservice till dem.

– Omvärldssituationen med ökade kostnader från framförallt de statligt ägda flygplatserna, flygskatt, ökade priser på utsläppsrätter men även minskad efterfrågan på inrikesflyg och svagare kronkurs som gör bränsle, reservdelar och visst större flygplansunderhåll dyrare, tvingar oss liksom alla andra flygaktörer att agera och minska kostnaderna ytterligare, säger Per G. Braathen som äger BRA genom sitt bolag Braganza.

BRA kommer att fortsätta utveckla kundnära och klimatsmarta lösningar. I april förra året lanserades möjlighet för alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokningen – och från den 1 april i år klimatkompenserar BRA för alla sina utsläpp av växthusgaser, något BRA blir första flygbolag i världen om.

Bolaget lanserar nu även BRA Miljö Class, som ett sätt att göra det ännu enklare för de som väljer BRA att göra ett klimatsmartare val.

– Samtidigt hoppas vi på en intelligent flygpolitik som gör det möjligt för hela Sverige att leva, där klimatsmartare flyg tillåts bli ett naturligt kollektivt färdmedel utan skam, avslutar Per G. Braathen.

För ytterligare pressinformation:

Per G. Braathen: +44 7740 744447, pgb@braganza.com

Jim Hofverberg, kommunikationsansvarig för BRA: jim.hofverberg@flygbra.se

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger till Berlin från Växjö och till Lyon från Göteborg. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. Från 1 april klimatkompenserar BRA för alla utsläpp som orsakas av bolaget. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle vid bokning. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se