BRA fortsätter expandera utrikes: Ny reguljär flyglinje till estniska ön Ösel från Stockholm Bromma

Flygbolaget BRA:s trettonde nya flyglinje inom loppet av några månader, blir en reguljär sommarflyglinje som på 55 minuter tar svenskar till den estniska semesterön Ösel, under perioden 15 maj till 18 september.

ATR i luften

Direktförbindelsen med en avgång på måndagar och en på fredagar skapar nya möjligheter för affärsutbyten och privatresande mellan Estland och Sverige. BRA kommer om några veckor även att börja flyga reguljärt mellan Bromma och den estniska huvudstaden Tallinn.

BRA har under sommartid i flera år flugit fullbokade gruppresor mellan Visby och Sareemaa, som Ösel faktiskt heter, men tar nu steget fullt ut och etablerar en egen, helt ny, reguljär flyglinje till huvudorten Kureesaare vid inloppet till den soliga Rigabukten.

- Vi är glada över att under 2020 kunna öka möjligheten att ta inrikesflyget utomlands. Ösel är ett jättefint resmål med många möjligheter till sköna och innehållsrika sommardagar. Linjen är ett komplement till våra två ytterligare linjer till Baltikum som vi inviger i slutet av mars, säger BRA:s kommersiella chef Ulrika Matsgård.

Biljettpriset för en enkel resa till Ösel med BRA från Bromma startar på 598 kronor inklusive klimatkompensation, skatter och avgifter via www.flygbra.se. Alla som önskar kan i båda riktningarna boka BRA Miljö Class som inkluderar fossilfritt biobränsle.

Det blir avgångar på måndagar och fredagar i vardera riktningen från Bromma flygplats, med ett av BRA:s klimateffektiva flygplan av märket ATR 72-600 med plats för 72 passagerare. Flygtiden är 55 minuter.

Om Ösel – hotell på Ösel

Kuressaare är en av Estlands äldsta semesterstäder och sannolikt den SPA-tätaste staden i världen, med en spa-plats per tio invånare.

Ösel är en av Estlands tre största öar med sina 2 673 km² och påminner om Gotland i storlek och karaktär. Här finns gott om historiska miljöer, sandstränder, klippor, hantverk, mysiga caféer och krogar.

Hotell på Ösel finns att boka via flygbra.se, till exempel trestjärniga Kuursaal Guesthouse för 1764 SEK för två personer, tre nätter i september.

Inspirationslänkar

Visit Saareemaa: https://visitsaaremaa.ee/en/

Ösel på Facebook: https://www.facebook.com/visitsaaremaa/

Bilder & film: https://visitsaaremaa.ee/en/info-2/gallery-video/

ATR i luften
ATR Lyfter från flygplats

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.