BRA fortsätter expandera utrikes: Ny reguljär flyglinje till estniska ön Ösel från Stockholm Bromma

Flygbolaget BRA:s trettonde nya flyglinje inom loppet av några månader, blir en reguljär sommarflyglinje som på 55 minuter tar svenskar till den estniska semesterön Ösel, under perioden 15 maj till 18 september.

ATR i luften

Direktförbindelsen med en avgång på måndagar och en på fredagar skapar nya möjligheter för affärsutbyten och privatresande mellan Estland och Sverige. BRA kommer om några veckor även att börja flyga reguljärt mellan Bromma och den estniska huvudstaden Tallinn.

BRA har under sommartid i flera år flugit fullbokade gruppresor mellan Visby och Sareemaa, som Ösel faktiskt heter, men tar nu steget fullt ut och etablerar en egen, helt ny, reguljär flyglinje till huvudorten Kureesaare vid inloppet till den soliga Rigabukten.

- Vi är glada över att under 2020 kunna öka möjligheten att ta inrikesflyget utomlands. Ösel är ett jättefint resmål med många möjligheter till sköna och innehållsrika sommardagar. Linjen är ett komplement till våra två ytterligare linjer till Baltikum som vi inviger i slutet av mars, säger BRA:s kommersiella chef Ulrika Matsgård.

Biljettpriset för en enkel resa till Ösel med BRA från Bromma startar på 598 kronor inklusive klimatkompensation, skatter och avgifter via www.flygbra.se. Alla som önskar kan i båda riktningarna boka BRA Miljö Class som inkluderar fossilfritt biobränsle.

Det blir avgångar på måndagar och fredagar i vardera riktningen från Bromma flygplats, med ett av BRA:s klimateffektiva flygplan av märket ATR 72-600 med plats för 72 passagerare. Flygtiden är 55 minuter.

Om Ösel – hotell på Ösel

Kuressaare är en av Estlands äldsta semesterstäder och sannolikt den SPA-tätaste staden i världen, med en spa-plats per tio invånare.

Ösel är en av Estlands tre största öar med sina 2 673 km² och påminner om Gotland i storlek och karaktär. Här finns gott om historiska miljöer, sandstränder, klippor, hantverk, mysiga caféer och krogar.

Hotell på Ösel finns att boka via flygbra.se, till exempel trestjärniga Kuursaal Guesthouse för 1764 SEK för två personer, tre nätter i september.

Inspirationslänkar

Visit Saareemaa: https://visitsaaremaa.ee/en/

Ösel på Facebook: https://www.facebook.com/visitsaaremaa/

Bilder & film: https://visitsaaremaa.ee/en/info-2/gallery-video/

ATR i luften
ATR Lyfter från flygplats

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.