BRA gasar på: fler flyg från Ängelholm till Bromma

Från 7 januari 2019 sätter BRA in ytterligare en norgonavgång mellan Ängelholm och Stockholm Bromma på vardagar. Efterfrågan på flyg mellan Ängelholm Helsingborg och Stockholm Bromma har tilltagit en aning och fler väljer att flyga med BRA – därför lägger BRA till ytterligare en avgång med 72 stolar i vardera riktningen.

Väskor på bagagebandet på Bromma flygplats

Det blir samma flygplan som idag flyger mellan Ängelholm och Bromma, BRAs egen 72-sitsiga flygplan av typen ATR-72. Det är det effektivaste och klimatsmartaste turbopropellerflygplanet som finns för regionalflyg idag.

Den nya avgångstiden från Ängelholm till Stockholm Bromma blir 06.55 och från Bromma till Ängelholm klockan 18.45 måndag till fredag från januari och fram till slutet av mars 2019. Därefter startar sommartidtabellen för flyg mellan orterna.

Det blir samma priser och flygtider som idag gäller även för den nya avgången.

Totalt sett handlar det om 5800 fler flygstolar som blir tillgängliga mellan Ängelholm och Bromma.

Med BRA kan alla som vill, välja fossilfritt biobränsle vid bokningen.

Väskor på bagagebandet på Bromma flygplats

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som medlem av regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Köttbullarna på julbordet orsakar mer koldioxidutsläpp än en flygresa till Gotland18.12.2018 07:30Pressmeddelande

En flygresa med BRA mellan Bromma och Gotland genererar idag och utan fossilfritt biobränsle 25 kilogram CO2 per person. De som dessutom väljer biobränsle för flygresan med BRA minskar sina flygutsläpp med 70 procent. Tidningen Gotlands Allehanda har listat koldioxidutsläpp (CO2) per kilo från ett antal olika, tillverkade råvaror. Bland annat orsakar ett kilogram svenskt nötkött 26 kilogram CO2. Alltså ett kilogram mer än flygresan.