Bra koll på skogsbilvägarna ger högre värde på fastigheten och bättre kostnadsplanering

Sävenäsvägen på Skogssällskapets fastighet Floda utanför Göteborg. Att se över sina vägar ger både bättre koll på kostnaderna och högre värde på fastigheten. Foto: Bengt Furenäs

Bra vägar är en förutsättning för att skogsskötseln ska kunna ske smidigt. Men många skogsbilvägar är i dag slitna och underdimensionerade för de allt större fordon som används i skogsbruket. Att se över sina vägar ger trygghet i ekonomin och höjer värdet på fastigheten.

– Ett vanligt misstag är att man saknar framförhållning vad gäller vägarna. Det är vanligt att man börjar med avverkningen, och då upptäcker man plötsligt att man måste fixa till vändplanen. Så börjar man grusa samtidigt som skotaren ska ut med virket, säger Bengt Furenäs.

Bengt Furenäs är fastighetskonsult på Skogssällskapet med hemmakontor i Borås. Han säger att det är vanligt att vägarna glöms bort och sakta förfaller.

– Ofta rättar man till det värsta vid avverkningen, och så planterar man den nya skogen och är nöjd så. Det blir ett gradvist förfall av vägarna. Det är bättre att inventera och rätta till innan avverkningen genomförs. Då slipper man brandkårsutryckningar och oväntade utgifter mitt i avverkningen.

– På Skogssällskapet vet vi precis vad som gäller när det kommer till vägar. Vi kan hjälpa till med upprustning, vägbygge, besiktning och kostnadsberäkning. Om man anlitar oss kan man känna sig trygg med att man får bra koll på sina vägar och vilket tillstånd de är i.

Läs hela artikeln på Skogssällskapets webbplats

Skogssällskapet är en fristående aktör i skogsnäringen. I mer än hundra år har vi arbetat för en hållbar utveckling i skogen. Våra skogsförvaltare sköter skog åt privata och offentliga skogsägare i Sverige, Finland, Lettland och Litauen. I Sverige har vi kontor över hela landet – från Vilhelmina i norr till Hässleholm i söder. Vi sköter skogen utifrån varje ägares egna mål och har inga ägarintressen i industrier. Skogssällskapet äger också egen skog. Vinsterna från förvaltningen av egen och kunders skog återinvesterar vi i kunskapsutveckling. Varje år delar vi ut mellan 15 och 20 miljoner kronor, vilket gör oss till en av Sveriges största privata finansiärer av forskning om skog och naturvård.

Vem bestämmer över skogen? Nytt nummer av tidningen Skogsvärden29.11.2018 11:24:14Nyheter

Många är överens om att man vill ha en mer varierad skogsskötsel i de svenska skogarna. Samtidigt visar forskning att många markägare upplever det som riskfyllt att göra stora avsteg från hur de tidigare har skött skogen. Så hur kan då skogsägare inspireras till en mer varierad skogsskötsel? Och vilka blir konsekvenserna om samhället inte tar tillvara skogsägarens goda vilja att bruka skogen hållbart? I nya numret av tidningen Skogsvärden samlade vi fyra personer med olika perspektiv på skogsägande för ett samtal om detta.