BRA lanserar direktflyglinje Malmö - Mallorca i sommar

Flygbolaget BRA lanserar en helt ny direktflyglinje mellan Malmö och Mallorca. Flygningarna går reguljärt mellan 15 juni och 3 augusti, med biljettpris från 998 kronor enkel resa, inklusive klimatskatt, övriga skatter och avgifter.

För de som ”hänger på låset” när resorna släpps imorgon onsdag, finns några enstaka platser för 848 kronor på första utresan och sista hemresan.

Som till BRAs alla flygningar är det möjligt att välja fossilfritt biobränsle vid bokning, till del av resan.

Det blir avgångar i båda riktningarna på lördagar med en flygtid på 3 timmar och 15 minuter. Från Malmö går flyget klockan 16:35 och från Mallorca klockan 21:10, lokal tid.

Mallorca är en av svenskarnas absoluta semesterfavoriter och är en av sommarens allra hetaste destinationer.

Bokning av flygbiljetter kan göras från och med nu via www.flygbra.se, via resebyråer eller olika nätresetjänster.

Flygningarna kommer att göras med BRAs jetflyg Avro RJ 85 med plats för 95 passagerare.

Ombord under resan kommer dryck, snacks och något enklare att äta att säljas, utan förbokning.

Om biobränsle med BRA

• Från april 2018 var BRA först i världen att erbjuda resenärer möjlighet att välja fossilfritt bobränsle vid bokning av sin flygresa. Nu väljer cirka en procent av BRAs resenärer biobränsle.
  • BRA erbjuder sina resenärer enhetspris på biobränsle motsvarande en timmas flygtid, för att möjliggöra förbokning. En timma är snittiden för en BRA-flygning, som oftast görs inrikes.
  • Biobränslet är idag cirka fyra till fem gånger dyrare än vanligt flygbränsle och minskar utsläppen med cirka 70 procent jämfört med vanligt jetbränsle.
  • Att välja biobränsle fungerar som att köpa grön el: Resenären beställer, betalar och flyger. BRA byter i efterhand ut ordinarie flygbränsle i större kvantiteter mot motsvarande mängd förbokat biobränsle.
  • För resa till Mallorca innebär det att cirka en tredjedel av det flygbränsle som förbrukas byts ut mot fossilfritt biobränsle i efterhand, för de som väljer detta vid bokning.

Mer om biobränsle med BRA https://www.flygbra.se/bra-hallbarhet/kop-biobransle/

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger till Berlin från Växjö och till Lyon från Göteborg. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. Från 1 april klimatkompenserar BRA för alla utsläpp som orsakas av bolaget. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle vid bokning. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge7.3.2019 13:29:49 CETPressmeddelande

Breaking news from the Swedish regional airline Braathens Regional Airlines Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge Only a year ago, the Swedish regional airline, Braathens Regional Airlines, launched the opportunity for every traveler to choose fossil-free biofuel when booking their tickets. Braathens Regional Airlines now takes the next step: To climate compensate all emissions from their flights, without any additional cost or effort for the traveler.