BRA lanserar: Sommarflyg till Split från Malmö

Nu är det klart: BRA flyger till solsäkra Split från Malmö mellan maj och september. Från och med nu är det möjligt att boka klimatkompenserade flygresor med BRA från cirka 2400 kronor tur och retur.

Split

Flygbolaget BRA kommer att flyga mellan Malmö och Split, varje lördag, från den 30 maj till och med den 26 september.

- Kroatien är en svensk sommarfavorit sedan flera år med kort flygresa och därför blir det extra roligt att i sommar flyga dit med våra modernare jetflyg, säger Jim Hofverberg som är kommunikationschef för BRA.

- Önskemålen om Kroatien som flygdestination har varit många så vi tror att efterfrågan kommer att bli stor redan från start, så det gäller att vara snabb att boka, säger Jim

Flyger gör bolaget med de moderna jetflygplanen Embraer 190 med plats för 100 passagerare. Det är gott om benutrymme på mellan 79 till 101 centimeter (alltså upp till en meter) för varje person, beroende på var i planet man sitter. Stolsraderna ombord har endast två stolar på var sida av mittgången, till skillnad från de flesta andra utrikesflygen.

Flygtiden blir cirka 2 timmar och 20 minuter och avresor från Malmö blir det varje lördag klockan 07.50 lokal tid med ankomst till Split klockan 10.10. Från Split till Malmö går flygen klockan 19.15 och landar i Malmö klockan 21.30.

Alla utsläpp är alltid klimatkompenserade av BRA och de som önskar kan dessutom välja BRA:s Miljö Class, som inkluderar biobränsle, läs mer här: https://flygbra.se/bra-miljo-class/

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.