Bra med insatser mot långtidsarbetslösheten, men mer behövs.

Idag presenterade regeringen förslag till förstärkningar av jobbpolitiken med åtta miljarder kronor, I detta ingår att Arbetsförmedlingen tillförs 502 miljoner kronor 2022.

- Det största problemet på svensk arbetsmarknad är den växande långtidsarbetslösheten. Regeringens förslag är visserligen bra, men det behövs mer, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST, i en kommentar till regeringens förslag att förstärka jobbpolitiken.

Hon fortsätter med att påpeka att många frågetecken beträffande Arbetsförmedlingens framtida uppdrag kvarstår.

- Om långtidsarbetslösheten ska kunna bekämpas måste regeringen snarast återkomma med besked i ett antal frågor. Viktigast av allt är att staten måste ta ett nationellt ansvar för en väl fungerande arbetsmarknad i hela Sverige. Arbetssökande har rätt till samma stöd oavsett var i landet man bor. Företag som växer måste få hjälp att hitta kompetens. Det är ett ansvar som inte kan delegeras till vare sig enskilda kommuner eller enskilda näringsidkare. En expansiv svensk ekonomi kräver en väl fungerande arbetsmarknad, avslutar hon.

- Alla tillskott till förmedlingen och förvaltningsanslaget är bra. Dock måste myndighetsledningen se till att resurserna fördelas så att de också stöder personer som har behov av lokalt stöd och fysiska besök,säger Åsa Johansson, ordförande för ST inom Arbetsförmedlingen.

ST inom Arbetsförmedlingen är den största fackliga organisationen inom myndigheten. Ungefär 7 000 av myndighetens anställa är medlemmar i Fackförbundet ST.

Ny arbetsrätt riskerar missa statliga sektorn16.9.2021 15:15:48 CEST | Pressmeddelande

Förslagen till ny LAS, omställningsstöd och kompetensutveckling på den svenska arbetsmarknaden är fortfarande huvudsakligen anpassat för den privata sektorn, trots den omfattande kritik som förslagen fått under processens gång. Fackförbundet ST har i en gemensam remiss med åtta förbund i förhandlingsrådet OFR/S,P,O tydligt framfört att förbunden nu förväntar sig att det slutliga förslaget bättre anpassas till den statliga sektorn.

Sverige måste ta större ansvar för ambassadpersonal16.8.2021 14:59:08 CEST | Pressmeddelande

Den kaotiska evakueringen av utländska beskickningar i Afghanistan blottlägger den svenska utrikesförvaltningens bristfälliga ansvarstagande för de lokalt anställda på den svenska ambassaden. Det menar fackförbundet ST, som kräver att de lokalt anställda i större utsträckning ska omfattas av samma rättigheter och skydd som utsända diplomater. Det gäller inte bara i Afghanistan utan i alla länder där arbetsvillkoren för de som utför tjänster åt Sverige är riskabla på olika sätt.