Bra med nationell styrning och ökad medicinsk kompetens i äldreomsorgen

Regeringen går vidare med planerna på en särskild äldreomsorgslag. Idag gavs direktiv till utredaren, som ska ge förslag på en helt ny äldreomsorgslagstiftning. Detta går helt i linje med vad Pensionärernas Riksorganisation, PRO, länge har krävt.

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

- PRO önskar att äldreomsorgen fortsätter att stå mycket högt upp på den politiska dagordningen, och att vi äldre involveras i arbetet för att skapa en god äldreomsorg med hög kvalitet, säger Christina Tallberg, ordförande PRO.

Uppdraget går till Socialstyrelsens generaldirektör Olivia Wigzell, som senast 2022 ska presentera utredningens förslag. På en presskonferens i eftermiddags sa statsminister Stefan Löfven att Sverige misslyckats med att skydda de äldre, och att äldreomsorgen är underfinansierad.

- PRO instämmer i att mer pengar behövs. Vi äldre förtjänar en omsorg av hög kvalitet. Något annat är otänkbart i en välfärdsstat som Sverige. Resurser måste tillföras och personalens arbetsvillkor måste förbättras, säger Christina Tallberg.

Utredaren ska också undersöka hur den medicinska kompetensen inom äldreomsorgen kan stärkas och finnas tillgänglig dygnet runt. Regeringen vill ta fram en nationell omsorgsplan, och jämför med skolornas läroplan.

- Vi vill ha en tydligare styrning, så att omsorgen blir mer lika över hela landet. Alla oavsett var man bor ska ha en bra äldreomsorg. Om äldreomsorgen hade drabbats lindrigare under pandemin med en äldreomsorgslag redan på plats går bara att spekulera i - men situationen hade knappats varit sämre, avslutar Christina Tallberg.

Sten Söderberg, pressekreterare, sten.soderberg@pro.se,
telefon: 08-701 6710.

Christina Tallberg, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

PRO Ångermanland erbjuder regionen hjälp med covid-information28.1.2021 16:00:39 CET | Pressmeddelande

PRO Ångermanland har idag cirka 7500 medlemmar där merparten är i åldern 70+. Vi har ett väl utvecklat medlemssystem med såväl sms-funktion som e-post till våra medlemmar. Vi erbjuder oss nu att hjälpa till med information om när, var och hur vaccinationen går till. Det är snabbt och enkelt att via vårt medlemssystem att nå ut till medlemmarna och detta utan kostnad för Region Västernorrland.