Bra med utökning av personaloptioner - men kan bli bättre

Utökade regler för personaloptioner stimulerar tillväxt och underlättar rekryteringar i växande bolag. Men det hade gärna fått omfatta fler och större företag. Det menar Sveriges Ingenjörer i en kommentar på det nya förslag som regeringen remitterat fram till den 23 december.

– I teknikdrivna verksamheter är potentialen för denna typ av lösningar fortfarande stor. Fler växande företag skulle kuna använda optioner eller delägarskap som ett sätt att hitta rätt kompetens. För ingenjörer och andra medarbetare med spetskompetens ger det möjlighet att ta del av den värdeökning de bidrar till att utveckla, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Regeringens nya förslag till lagändring innebär utökade regler för personaloptioner för företag som har upp till 149 anställda och med en nettoomsättning eller balansomslutning som uppgår till högst 280 miljoner kronor. Nuvarande regler gäller företag med under 50 anställda och en omsättning på högst 80 miljoner kronor.

Sveriges Ingenjörer ser i stort positivt på de föreslagna utvidgningarna av reglerna men skulle vilja att ännu fler och större företag omfattades.

Förbundet har länge drivit frågan om personaloptioner. I förbundets Näringspolitiska program pekas just de svenska reglerna för optionsbeskattning ut som ett område i behov av förbättringar för att vara konkurrenskraftiga på en global nivå.

De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 januari 2022. Remisstiden för förslaget löper ut den 23 december.

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 160 000 medlemmar det största inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se