BRA ökar flygtrafiken mellan Östersund och Stockholm till sju dagar per vecka

Efterfrågan med BRA från Östersund ser nu positivare ut än för ett år sedan, samtidigt har regionens företagare och politiker arbetat hårt för att BRA ska öka antalet avgångar. Med start den 29 mars utökar därför flygbolaget BRA sin flygtrafik från Östersund från nuvarande fyra dagar per vecka till en avgång per dag, sju dagar per vecka.

BRA lanserar inom kort flera nya destinationer utomlands från Bromma och under sommaren flyger BRA mellan Östersund och Bromma med ett av sina nyare jetflygplan, med sittplatser som har över en meters benutrymme.

Efter att i början av förra året dragit ned antalet avgångar till fyra dagar per vecka mellan Östersund och Bromma på grund av vikande efterfrågan, väljer alltså flygbolaget BRA nu att öka antalet avgångar på nytt.

- Vi har upplevt stort och brett engagemang från regionen och haft bra dialoger som lett fram till att vi nu försiktigt stärker trafiken igen och adderar fler avgångsdagar. Vi hoppas att det ska uppskattas av Östersundsresenärerna och vi är öppna för att öka ytterligare om detta visar sig vara lyckat, säger Ulrika Matsgård som är kommersiell chef för flygbolaget BRA.

- Det är mycket glädjande att BRA flyg återetablerar trafik till och från Östersund. Vi behöver konkurrens på flygmarknaden för att priserna inte ska skena. Och det är viktigt att alla transportslag fungerar för att vi ska kunna upprätthålla god tillgänglighet till och från länet, säger Elise Ryder Wiken, Ordförande Regionala utvecklingsnämnden i Region Jämtland Härjedalen.

Från den 29 mars, i samband med att den dagliga flygtrafiken startar blir det möjligt boka och flyga från Östersund till BRA:s 23 städer i Sverige och utomlands.

BRA öppnar inom kort fyra helt nya utlandslinjer från Bromma: till Oslo/Torp, Riga, Tallinn. Under våren kommer ytterligare nya flyglinjer att lanseras från Bromma.

Dessutom: Från Malmö flyger BRA till kroatiska Split i sommar. Berlin blir ny året-runt-destination från både Malmö och Göteborg. Till franska Lyon flyger BRA två gånger per vecka från Göteborg. Och via BRA är det möjligt att boka flyg även till Helsingfors med Finnair via Bromma.

BRA är det enda flygbolaget som klimatkompenserar för alla utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. Bolaget var först i världen att erbjuda alla som önskar, möjlighet att förboka fossilfritt biobränsle. Bolaget har varit miljöcertifierat i över tio år har som mål att vara fossilfria till år 2030.

Flygtider från och med 29 mars:

Från Östersund

• NY: Mån 10.00
  • NY: Tis: 10.00
  • NY: Ons: 10.00
  • Tor: 12.50
  • Fre: 12.50
  • Lör: 12.05
  • Sön: 18.40

Från Bromma:

• NY: Mån 08.20
  • NY: Tis: 80.20
  • NY: Ons: 08.20
  • Tor: 11.10
  • Fre: 11.10
  • Lör: 10.20
  • Sön: 17.10

Mellan Östersund och Bromma flyger BRA främst med den bränsleeffektiva och klimatsmartare flygplanstypen ATR 72-600 med plats för 72 passagerare. Under sommaren kommer bolagets nya jetflygplan Embraer 190, med plats för 100 passagerare och flera stolsrader med över en meters benutrymme även att tillfälligt dyka upp på linjen.

Alla städer BRA flyger till under 2020

Inrikes: NY: Örnsköldsvik, Stockholm Bromma, Malmö, Göteborg, Umeå, Visby, Norrköping, Kalmar, Växjö, Ronneby, Kristianstad, Ängelholm, Halmstad, Trollhättan, Sälen, Östersund, Sundsvall.

Utrikes: NY: Oslo/Torp, NY: Riga, NY: Tallinn, NY: Split, Berlin, Lyon, Helsingfors i samarbete med Finnair.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.