BRA överlägset punktligaste flygbolaget i världen: 93% av flygen på tid hittills i år

93 procents punktlighet för BRA hittills i år betyder att BRA toppar världsrankningen för flygbolags punktlighet överlägset. BRAs punktlighetsstatistik inkluderar alla avgångar, till samtliga orter i Sverige från årsskiftet fram till den första augusti. 93 % av flygen på tid är den bästa flygpunktligheten i världen.

På flygplatsen

Flygets punktlighet jämförs globalt utifrån ankomst eller avresa inom 15 minuter från schemalagd tid.

BRAs ankomstpunktlighet mellan 1 januari till 1 augusti 2019:

• 93,1 % av flygen anlände på tid inom 15 minuter.

Bland annat brittiska tidningen The Telegraph har listat världens punktligaste flygbolag. Varför BRA inte finns med i rankningen som kommer från FlightGlobal, som omfattar såväl stora som mindre reguljärflygbolag är okänt.

The world's most punctual airlines
(Punctuality of flights arriving with 15 minutes of their scheduled timings)

1. Copa Airlines - 89.79 per cent of flights on time
  2. airBaltic - 89.17%
  3. Hong Kong Airlines - 88.11%
  4. Hawaiian Airlines - 87.52 %
  5. Bangkok Airways - 87.16%

BRAs punktlighetsstatistik för avresor och ankomster följer varandra väl, eftersom det är ovanligt med orsaker längs själva resvägen som försenar ett flyg. Vanligaste förseningsorsaken för inrikesflyget i Sverige är väderrelaterade anledningar.

På flygplatsen

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.