BRA satsar på utrikesflyg: lanserar fem nya flyglinjer

Klimatkompenserat, bokningsbart biobränsle vid biljettköp, flyg på låg höjd och bränsleeffektiva turbopropellerflyg är fyra grundförutsättningar för BRAs nya utlandssatsning.

Inga restriktioner

Nya flyglinjer med BRA från slutet av mars 2020:

• Stockholm Bromma – Oslo Torp
  • Stockholm Bromma – Riga
  • Stockholm Bromma – Tallinn
  • Göteborg – Berlin Tegel
  • Malmö – Berlin Tegel

BRA som fokuserat på inrikesflygtrafik i Sverige, lanserar nu en ny utrikessatsning med första avresa i slutet av mars 2020.

Att göra regionala utrikesflygningar klimatsmartare, är en av grundförutsättningarna för BRA. Alla flygningar kommer att göras med bolagets moderna turbopropellerflygplan som i genomsnitt förbrukar 0,29 liter bränsle per mil och passagerare, vilket motsvarar förbrukningen för en person på en moped.

Eftersom de fossila utsläppen alltid är klimatkompenserade för alla som reser med BRA och BRA är det enda regionalflygbolaget i världen med den lösningen, blir detta första gången som klimatkompenserat reguljärflyg för alla trafikerar Norge och Baltikum.

Här finns mer information om BRAs klimatkompensation, där BRA även redovisar de makuleringsintyg som bevisar att kompensationen genomförts som utlovat https://www.flygbra.se/miljo

Efterfrågan på hållbarare affärsreseflyg är det som drivit fram satsningen hos BRA. Det avspeglar sig i bolagets avgångstider som framförallt är på vardagar.

Att BRA flyger till flest orter i Sverige, tror bolaget blir en stark konkurrensfördel för de som behöver flyga till Sverige, liksom att BRA erbjuder klimatkompenserat flyg och möjlighet att välja Miljö Class med biobränsle.

Stockholm Bromma – Oslo Torp

BRA och Widerøe lanserar gemensamt dagliga flyg mellan Stockholm Bromma – Oslo Torp, från slutet av mars år 2020.

Båda flygbolagen kommer att trafikera flyglinjen och bokning av biljetter är möjliga från idag, 9 oktober.

Det blir två till tre dagliga avgångar i vardera riktningen utom lördagar. BRA flyger med sina klimateffektiva ATR 72–600 med plats för 72 passagerare och Widerøe med sina Dash Q400 med plats för 78 passagerare. Beräknad flygtid blir 75 minuter.

Biljettpriserna med klimatkompenserat flyg med BRA kommer att starta från 598 kronor för en enkel resa från Stockholm (699 NOK från Oslo Torp till Stockholm).

Oslo Torp är Norges tredje största flygplats, belägen 12 mil söder om Oslo. Flygplatsen är en knutpunkt för Widerøe i södra Norge och under 2018 passerade här cirka två miljoner passagerare.

Genom BRA och Widerøe kommer svenska resenärer enkelt även kunna resa till Bergen, Stavanger och Trondheim, dit Widerøe flyger 4-6 gånger om dagen.

Inom cirka fem mil från Oslo Torp ligger städerna Holmestrand, Horten, Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Porsgrunn, Skien och Drammen med sammanlagt drygt 450 000 innevånare.

Mer om Widerøe: www.wideroe.no

*=trafikeras av Widerøe

Från Bromma till Oslo Torp

• Må: *08.15, 17.00
  • Ti: *08.15, 14.25, 17.30
  • On: *08.15, 14.25, 17.30
  • To: *08.15, 14.25, 17.30
  • Fr: *08.15, 14.25, 17.30
  • Sö: *12.20, *18.55

Från Oslo Torp till Bromma

• Må: *06.20, 18.40
  • Ti: *06.20, 16.00, 19.10
  • On: *06.20, 16.00, 19.10
  • To: *06.20, 16.00, 19.10
  • Fr: *06.20, 16.00, 19.10
  • Sö: *10.50, *17.20

Stockholm Bromma – Tallinn

Från och med nu är det möjligt att boka flyg mellan Stockholm Bromma och Tallinn International Airport, med första avresa den 30 mars 2020.

Priserna startar från 648 kronor för en enkel biljett, vilket inkluderar klimatkompenserat flyg (65 EUR från Tallinn till Stockholm).

BRA flyger med sina klimateffektiva ATR 72-600 med plats för 72 passagerare och flygtiden beräknas till 70 minuter.

Bromma till Tallin

• Må: 11.15
  • Ti: 11.15
  • On: 11.15
  • To: 11.15
  • Fr: 11.15
  • Sö: 16.50

Från Tallinn till Bromma

• Må: 13.50
  • Ti: 13.50
  • On: 13.50
  • To: 13.50
  • Fr: 13.50
  • Sö: 19.30

Stockholm Bromma – Riga

30 mars är den första avresan men biljetter kan bokas från och med idag 09 oktober.

Priserna startar från 598 kronor för en enkel biljett, vilket inkluderar klimatkompenserat flyg (60 EUR från Riga till Stockholm).

Från Bromma till Riga

• Må: 11.15
  • Ti: 11.15
  • On: 11.15
  • To: 11.15
  • Fr: 11.15
  • Sö: 13.25

Från Riga till Bromma

• Må: 13.50
  • Ti: 13.50
  • On: 13.50
  • To: 13.50
  • Fr: 13.50
  • Sö: 16.10

Göteborg – Berlin: varje vardag

Första avresa 30 mars. Biljetter bokningsbara från och med nu 09 oktober, från 648 kronor för en enkel biljett till Berlin Tegel flygplats från Göteborg, vilket inkluderar klimatkompenserat flyg (65 EUR från Berlin till Malmö).

BRA flyger med sina klimateffektiva ATR 72-600 med plats för 72 passagerare och flygtiden beräknas till 95 minuter.

Från Göteborg Landvetter till Berlin Tegel

• Må: 09.35
  • Ti: 09.35
  • On: 09.35
  • To: 09.35
  • Fr: 07.45
  • Sö: 12.15

Från Berlin Tegel till Göteborg Landvetter

• Må: 12.00
  • Ti: 12.00
  • On: 12.00
  • To: 12.00
  • Fr: 10.10
  • Sö: 14.25

Malmö – Berlin Tegel

Första avresa 02 april. Biljetter bokningsbara från och med nu 09 oktober.

Priserna startar från 598 kronor för en enkel biljett till Berlin Tegel flygplats från Malmö, vilket inkluderar klimatkompenserat flyg (60 EUR från Berlin till Malmö).

BRA flyger även här med sina klimateffektiva ATR 72-600 med plats för 72 passagerare och flygtiden beräknas till 60 minuter.

Från Malmö Sturup till Berlin Tegel

• To: 11.10
  • Sö: 11.30

Från Berlin Tegel till Malmö Sturup

• To: 13.00
  • Sö: 13.20

Avgångstider kan komma att justeras

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.